בקשה לאישור תביעה ייצוגית

מהו המנגנון של בקשה לאישור תביעה ייצוגית ? מהם התנאים בהם יש לעמוד ? בכתבה זו ננסה לעמוד על עיקרו של ההליך לאישור תביעה ייצוגית, ועל דרישות הדין לגביו.

מהי בקשה לאישור תביעה ייצוגית ?

 

בעת חיקוק חוק התובענות הייצוגיות, עמד לנגד עיני המחוקק אפשרות ניצול הליכי תביעות ייצוגיות לרעה. לפיכך, נקבע בחוק התובענות הייצוגיות, כי על מנת שתידון בפני בית המשפט תביעה ייצוגית, יש לעבור שלב מקדמי של סינון. על המבקש להביא לדיון בפני בית המשפט תביעה ייצוגית להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית (תביעה ייצוגית), העומדת בתנאי חוק התובענות הייצוגיות.

 

בין יתר התנאים הדרושים לבחינתה של בקשה לאישור תביעה ייצוגית (חוק התובענות הייצוגיות, סעיף 8), נדרש המבקש להראות, כי תביעתו מעוררת שאלות משותפות לחברי קבוצה מסוימת, תביעה ייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת לדיון ועניינם של חברי הקבוצה ייוצג וינוהל בדרך הולמת ובתום לב. כל זאת כמובן בהנחה והמבקש הראה, כי קיימת לו עילת תביעה אישית (חוק התובענות הייצוגיות, סעיף 4).

 

הליך מקדמי זה של הגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית, נועד לסנן תביעות אשר אינן עומדות בתנאי החוק ולא ראויות להתברר באופן בו נדונות תביעות ייצוגיות. רק לאחר קבלת אישורו של בית המשפט, נכנס בית המשפט לדון לגופו של עניין בתביעה עצמה. זו הסיבה, לפיה נדרש אדם המבקש להגיש תביעה ייצוגית להציג בשלב הראשוני של הבקשה לאישור תביעה ייצוגית, כי נגרם לו לכאורה נזק.

 

בשלב הבקשה לאישור תביעה ייצוגית, לא מתבררות כל השאלות המתבררות במסגרת תביעות ייצוגיות ולכן בתי המשפט לא מחמירים יתר על המידה עם רמת השכנוע ועיקר המסכת הראייתית נשמעת במהלך הדיון בתביעה עצמה.

 

נשיא בית המשפט העליון בדימוס כבוד השופט אהרון ברק, כי אסור שההליך "יצנן" תובעים ראויים וימנע מהם לפנות לבית המשפט, אך מאידך, ראוי שישלול המשך בירורה של תביעה ייצוגית על ידי תובעים בלתי ראויים, דבר אשר בין היתר ימנע עומס בלתי סביר על בתי המשפט.

 

גולשים יקרים, במידה והינכם סבורים, כי תביעתכם (קטנה ככל שתהיה) עומדת בתנאים הדרושים להגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית, פנו לעורך דין תביעות ייצוגיות הבקיא במטריה, כדי לבחון סיכויי בקשתכם.

 

לקבלת ייעוץ משפטי והערכת תביעתכם על ידי עורך דין תביעות ייצוגיות, באפשרותכם לפנות אלינו באמצעות טופס "יצירת קשר" המופיע באתר.

 

נדגיש, כי פנייתכם חסויה ואינה כרוכה בתשלום.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך