אי ניתוח קיסרי – החלטה בלתי הגיונית

בעמוד זה מאגר רחב של פסקי דין בנושא רשלנות רפואית בלידה. על פסק הדין המלא בכתבה.

האם החלטה של בית-חולים שלא לבצע ניתוח קיסרי מהווה רשלנות רפואית בלידה?
ר' שנולד בבית חולים שיבא בתחילת שנות ה- 70, נולד בלידת עכוז שבמהלכה בוצעה פעולת "שליפה חלקית בעכוז" וכתוצאה ממנה נגרם לו שיתוק בשתי גפיו העליונות ונקבעה לו נכות אורטופדית בשיעור 35%.
ר' הגיש בביהמ"ש המחוזי תביעה נזיקית בגין רשלנות רפואית בלידה כנגד ביה"ח אשר ביצע את הלידה וטען, בין היתר, כי ביה"ח התרשל שעה שהחליט לבצע את הלידה כלידה רגילה במקום לבצע לידה כזו בניתוח קיסרי.
ביה"ח טען להגנתו כי הסטנדרט הרפואי שהיה נהוג באותה תקופה בשאר בתי-החולים ברחבי הארץ, לא חייב ביצוע ניתוח קיסרי במקרה של לידת עכוז, ולכן, עצם העובדה שביה"ח הנהיג סטנדרט גבוה יותר משאר בתי-החולים בארץ לא מצדיקה הטלת אחריות עליו ולכן לא מהווה מצידו רשלנות רפואית בלידה.
בית המשפט המחוזי דן בשאלת האחריות של ביה"ח ובדק האם הצוות הרפואי הפר את חובת הזהירות המוטלת עליו שעה שבחר לבצע לידה רגילה ולא ניתוח קיסרי. שאלה זו נבחנה לפי סטנדרט רפואי סביר שהיה נהוג בעת ביצוע הלידה.
אלא מה, הסטנדרט הרפואי שהיה נהוג באותה עת בשאר בתי החולים ברחבי הארץ היה נמוך מהסטנדרט הרפואי שהיה נהוג באותו בית-חולים בו נולד ר', ולכן עלתה השאלה האם יש לבדוק את סוגיית הרשלנות הרפואית בלידה בהתאם לסטנדרט שהיה נהוג באותו בי"ח או שמא יש לבדוק את הסוגייה לפי הסטנדרט שהיה נהוג בשאר בתי החולים ברחבי הארץ.
ביהמ"ש המחוזי דחה את התביעה וקבע שהיות וביה"ח פעל לפי הסטנדרט הרפואי שהיה נהוג בשאר בתי החולים בארץ, הוא לא סטה מסטנדרט הזהירות שהוא היה מחוייב לו ולכן לא הטיל עליו אחריות ברשלנות רפואית בלידה.
ר' הגיש ערעור לביהמ"ש העליון שקיבל את הערעור. ביהמ"ש העליון קבע שאילו ביה"ח היה מספק הסבר הגיוני מדוע החליט דווקא במקרה הזה שלא לבצע ניתוח קיסרי יכול להיות שלא היתה מוטלת עליו אחריות ברשלנות רפואית בלידה. הסיבה הפשוטה לכך היא שלידה, באופן טבעי, כרוכה בסיכונים שונים, והתרחשות נזק לילוד אינו מצביע דווקא על רשלנות רפואית בלידה מצד הרופאים. אלא מה, לפי כל חוות הדעת שהוגשו לביהמ"ש נקבע שאילו היה מבוצע ניתוח קיסרי היה נמנע הנזק שהתרחש לר', ולמרות זאת, צוות ביה"ח לא סיפק הסבר המניח את הדעת מדוע החליט שלא לבצע ניתוח קיסרי במקרה של לידת עכוז. טענת ההגנה העיקרית של ביה"ח היתה שבמקרה של לידת עכוז, בשאר בתי החולים ברחבי ארץ לא היה נהוג בהכרח לבצע ניתוח קיסרי ועצם העובדה שאצלם דווקא כן היה נהוג לבצע ניתוח קיסרי במקרה כזה, לא מהווה סטיה מסטנדרט הזהירות ולכן אין סיבה להטיל עליהם אחריות ברשלנות רפואית בלידה.
ביהמ"ש העליון, בהחלטה פה אחד, קבע כי אמת המידה שעל-פיה יש לבחון את חובת הזהירות של ביה"ח היא זו שהיתה נהוגה באותו ביה"ח בפועל. ביהמ"ש קבע כי ברגע שביה"ח הנהיג פרקטיקה רפואית מתקדמת יותר מהפרקטיקות הנהוגות בשאר בתי החולים, הוא אינו יכול להשתחרר מאחריות ברשלנות רפואית בלידה רק משום שבשאר בתי החולים לא נוהגים בפרקטיקה מתקדמת זו.

 

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום רשלנות רפואית

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך