נפגעת בתאונת דרכים? אלו הגורמים האחראים לפיצוי

תאונות דרכים יכולות להיגרם בנסיבות שונות. בכתבה המלאה קיים הסבר מפורט למי צריך נפגע להגיש את תביעתו במידה והיה מעורב בתאונת דרכים תוך כדי נהיגה, נסיעה או הליכה ברגל (למשל תאונת "פגע וברח").

מי יפצה בתאונה?

כפי שכבר אמרנו בלא מעט מאמרים בתחום זה, ההליכים המתנהלים על פי חוק הפיצויים של נפגעי תאונות דרכים כוללים הסדרים מיוחדים בשונה מהליכי תביעות נזיקין. בין יתר ההסדרים המיוחדים על פי חוק זה, האחריות לפיצוי היא מוחלטת ומלאה גם אם הנפגע אשם בגרימת תאונת דרכים וכן קיימת חובה לבטח השימוש ברכב בביטוח חובה. על פי חובה זו, כל נהג חייב לבטח את השימוש ברכב ולרכוש ביטוח חובה, המכסה מפני נזקי גוף הנגרמים עקב תאונת דרכים לצד ג' והסיכון לפגיעה עצמית.

למרבה הצער תאונות בדרכים עשויות לפקוד אותנו במצבים שונים, כך למשל, עשויים אנו להיפגע תוך כדי נהיגה בתאונה עצמית או בתאונה בה מעורבים מספר רכבים, תוך כדי נסיעה או תוך כדי הליכה ברגל.

פגיעה, באופן טבעי יכולה להיגרם בשלושה מישורים: כנהג, כנוסע או כהולך רגל. במידה ונפגעתם ובכוונתכם להגיש תביעה, להלן הסבר קצר ותמציתי למי עליכם להגיש את תביעתכם לקבלת פיצויים, בכל אחת מהאפשרויות כאמור.

את מי תובעים?

במידה ונפגעת תוך כדי נהיגה ברכבך

בסיטואציה זו יהיה עלייך להגיש את תביעתך אל חברת הביטוח שביטחה את השימוש ברכב בו נהגת. וכך יהיה עלייך לעשות כאשר תאונת דרכים נגרמת באשמתו של נהג רכב אחר או כלי רכב נוספים ולא תוכל להגיש את תביעתך נגד החברה שביטחה את השימוש בכלי הרכב האחרים אשר היו מעורבים בתאונה.

במידה ונפגעת כנוסע ברכב

בסיטואציה זו יהיה עלייך להגיש את תביעתך אל חברת הביטוח שביטחה את השימוש ברכב בו נסעת, הן אם נגרמו לך נזקי גוף עקב תאונת דרכים עצמית והן אם נגרמו נזקי גוף עקב בתאונה בה מעורבים מספר כלי רכב. במידה והיו מעורבים מספר כלי רכב, לא תוכל להגיש את תביעתך לפיצויים נגד החברה שביטחה את השימוש בכלי הרכב האחרים אשר היו מעורבים בתאונה.

במידה ונפגעת עקב תאונת דרכים כהולך רגל

בסיטואציה זו יהיה עלייך להגיש את תביעתך אל חברת הביטוח שביטחה את השימוש ברכב הפוגע. במידה והיו מעורבים בתאונה מספר כלי רכב, באפשרותך לתבוע כל אחד מכלי הרכב בנפרד או את כולם יחדיו, היינו "יחד ולחוד" כלשון החוק.

לתשומת ליבך, הינך עשוי להיות זכאי לפיצויים עקב תאונת דרכים גם אם לא היה מגע פיזי בינך ובין הרכב בעטיו נגרמו לך נזקי גוף. כך למשל קיבלו בתי המשפט תביעות של נפגעים, הולכי רגל, אשר נפגעו עקב אבנים שעפו מגלגלי מכוניות, בהלה ממכונית מתקרבת באופן פתאומי, נסיעה פרועה של רכב וסינוור מפנסי רכב. בפסיקה אף הוכרו נפגעי תאונות דרכים אשר נפטרו עקב התקף לב שנבע מבהלה והתרגשות עקב אפשרות גרימה של תאונת דרכים.

במידה ונפגעת בתאונת "פגע וברח" או באירוע אשר לרכב אין ביטוח חובה

המחוקק אשר היה ער לכך, כי עקרון האחריות המוחלטת (פיצוי ללא קשר למידת אשם) עליו דיברנו לא מעט, אין לו כל משמעות במידה ונפגע אדם עקב תאונת דרכים אך אין לו חברת ביטוח אותה הוא יכול לתבוע. כך למשל, אין לנפגע את מי לתבוע כאשר האחראי לפגיעה אינו ידוע לו (תאונת פגע וברח), הרכב בו הוסע הנפגע לא בוטח בביטוח חובה או חברת הביטוח חדלה מפירעון או נמצאת בפירוק.

מטעמים אלה הוחלט על הקמת קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים – "קרנית". כל אותם נפגעים אמורים, כמו למשל נפגעי תאונת פגע וברח אשר אין להם חברת ביטוח אותה הם יכולים לתבוע, יפנו את תביעתם אל קרנית.

האחראים לפיצוי

סיכום

נחזור ונאמר, ההסדרים הקבועים בחוק הפלת"ד מיוחדים ושונים מההסדרים על פי תביעות נזיקין רגילות. לכן, בכל מקרה של תאונה, אנו ממליצים לכם לפנות לקבלת ייעוץ משפטי על ידי עורך דין תאונות דרכים הבקיא בניהול הליכים אלו, על מנת לבחון את סיכויי תביעתכם.

לקבלת ייעוץ משפטי והערכת תביעתכם ע"י עורך דין הבקיא בתחום, באפשרותכם לפנות אלינו באמצעות טופס "יצירת קשר" המופיע באתר. ייעוץ, הדרכה וליווי משפטי מוקדם, עשוי לשפר את מצבכם המשפטי.

נדגיש, כי פנייתכם חסויה ואינה מחייבת.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום תאונות דרכים

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

תגובות

1 תגובות

  • 2 באוגוסט 2017 בשעה 23:59

    אני נפגעתי בתאונת דרכים שהיא תאונת עבודה אני פחח וצבעי רכב לאחר התאונה לא יכולתי לעבוד פיזית ועבדתי כפקיד במחלקה ואז עברתי אירוע מוחי בעבודה ואיבדתי את הזיכרון הקצר עקב ויכוח חריף עים לקוח איך זה משתלב עם תאונת דרכים שניפגעתי בכתפיים וגב תחתון 7 פריצות דיסק

התגובה שלך