במהלך לידה בבית החולים נכלאו כתפי העובר

בית המשפט המחוזי בירושלים חייב את בית החולים מאיר בתביעת רשלנות רפואית בלידה שהוגשה נגדו על ידי תובעת אשר נגרמו לה במהלך הלידה נזקים אשר לטענתה יכולים היו להימנע.

לידה כושלת

מצב מסוכן של כליאת כתפיים

פדילה נולדה בבית החולים מאיר, לאחר שניתנו לאימה תרופות לזירוז הלידה. במהלך הלידה נתקל הצוות הרפואי במצב המכונה בעגה הרפואית "פרע לידת כתפיים" (מצב שבו נדרש מהצוות הרפואי לבצע פעולות מילדותיות בכדי לשחרר את כתפי העובר, כאשר לחץ קל כלפי מטה אינו עוזר), אולם הצליח ליילד את התינוקת. יחד עם זאת, זמן קצר לאחר אותה לידה, איבחנו הרופאים כי התינוקת סובלת מרפיון בידה השמאלית. כתוצאה מכך עברה הניזוקה מספר ניתוחים רב שלא שיפרו את מצבה, כך שכיום היא משותקת ביד הפגועה.

במסגרת תביעת רשלנות רפואית בלידה נגד בית חולים מאיר, אשר הוגשה על ידי התובעת לבית המשפט המחוזי בירושלים, נטען כי נכותה והנזקים הנלווים לה הינם תוצאה של התנהגות רשלנית של צוות בית החולים, היות ומשקלה לא הוערך כראוי בבדיקות ההריון שנעשו לאימה והרופאים שעקבו אחרי התפתחות ההריון אף התעלמו מתסמינים נוספים, אשר היה בהם כדי להעלות את החשש כי יתרחש פרע כתפיים.

יש לציין, כי היה זה הריונה העשירי של אם התובעת, כאשר בעבר היא ילדה תינוק במשקל גבוה מן הממוצע (ארבעה וחצי קילוגרם). יתר על כן, על פי הרשומות הרפואיות עולה כי בשלב מסוים של ההריון הנוכחי, שקלה האם מאה עשרים וחמישה קילוגרמים, משקל קיצוני לכל הדעות. לדעתה של התובעת, שתי העובדות הנזכרות לעיל, מובילות למסקנה פשוטה, לפיה עסקינן בהתנהגות מסוג רשלנות רפואית בלידה של בית חולים מאיר, אשר היה צריך לאבחן את עודף משקלה של התובעת ולבצע את הלידה בניתוח קיסרי.

טענות הנגד מצד בית החולים סותרות כל אפשרות שניתן היה לחזות את האירועים שארעו במהלך הלידה ואף סותרות את הסברה לפיה עסקינן במקרה רשלנות רפואית של בית חולים. יתר על כן, על פי חוות הדעת שהוגשה מטעם בית החולים, הניסיון ליילד את האם בלידה טבעית היה בהתאם לפרקטיקה הרפואית המקובלת בנסיבות העניין ודרך היילוד שנבחרה מסכנת פחות את האם ועוברה. לא כל שכן, על פי הרשומות הרפואיות ניתן לראות כי הצוות הרפואי אכן שקל עריכת ניתוח קיסרי, אולם לאור משקלה של האם והעובדה שמצב העובר לא הצריך את יילדו בלידה קיסרית, החליט הצוות הרפואי ליילדה בלידה רגילה.

פס"ד: הרופאים חרגו מאמות המידה המקובלות

בית המשפט מנתח את הפרקטיקה הרפואית המקובלת בתחום וקובע כי הייתה רשלנות רפואית בלידה של בית חולים במקרה המפורט לעיל. ראשית, על פי בית המשפט כלל לא בוצעה לעובר הערכת משקל מתאימה. שנית, על אף שהסטנדרט המקובל האותה תקופה היה שאין לרשום את הערכת משקלו של העובר, הוכח בפני בית משפט כי אותם רופאים שעקבו אחרי הריונה של אם התובעת כן נהגו לרשום את הערכת המשקל האמורה ואין נפקא מינה לכך שהדבר לא היה מקובל בבתי חולים אחרים.

ודוק, אמת המידה לבחינת הפרקטיקה הרפואית המקובלת היא התנהגות בית החולים הספציפי בנסיבות העניין, מקום שאותה התנהגות מתקדמת יותר מהפרקטיקה הרפואית המקובלת בעולם.

הנה כי כן, לאור העובדה שהצוות הרפואי סטה מהפרקטיקה הרפואית שהוא עצמו הנהיג, הרי שיש להכיר בהתנהגות זו רשלנות רפואית בלידה של בית חולים מאיר, אשר חוייב בתשלום פיצוי לתובעת על הסך של כשניים וחצי מיליון שקלים.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום רשלנות רפואית

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך