הוכחת שיעור הנזק בתאונות דרכים

במערכת המשפטית המורכבת, ההוכחה של נזקים אינה פשוטה ודורשת לא רק הבנה מעמיקה של החוק, אלא גם שימוש נכון בראיות ואסטרטגיות משפטיות. כאשר מדובר בתאונות דרכים, כל פרט יכול להיות קריטי: מתיעוד האירועים במקום התאונה, דרך חוות דעת רפואיות, ועד להבאת עדים. 

פיצוי בתאונות דרכים

עו"ד תאונות דרכים מגישים תביעות במסגרתן נתבעים ראשי נזק שונים, כפי שפורטו בכתבתנו באתר לעניין: חישוב הפיצוי בתאונות דרכים.

יחד עם זאת, עורכי הדין מודעים לכך שכל פסיקת פיצוי בכל ראש נזק, תלויה באופן ישיר ביכולת של נפגע תאונת דרכים להוכיח את נזקו. בכתבה זו ננסה להרחיב מעט, כיצד יכולים עו"ד תאונות דרכים להוכיח את ראשי הנזק השונים (הפסדי שכר, הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה, עזרת צד ג', אובדן זכויות סוציאליות ועוד).

ראשית יאמר, כי בתביעות של נזקי גוף יש להפריד בין נזק מיוחד לבין נזק כללי. באופן עקרוני, ניתן לומר שההבדל בין השניים הוא שנזק מיוחד עניינו בפיצוי שיש לפסוק לניזוק מיום קרות התאונה ועד ליום מתן פסק הדין (נזקים שהוצאו בפועל), וכי נזק כללי הוא פיצוי שיש לפסוק לניזוק מיום מתן פסק הדין ולעתיד. לדוג', הפסד שכר לעבר של נפגע תאונת דרכים הוא נזק מיוחד, שכן ביום מתן פסק הדין יכול השופט לבחון בראיות את הפסדי השכר שנגרמו לו בפועל, וזאת בניגוד להפסד שכר לעתיד אשר מהווה סוג של הערכה המבוצעת באמצעות חישובים שונים (כגון: ראיות נסיבתיות המעידות על פוטנציאל השתכרות, היוון ועוד). וכעת, לאחר שהבנו את ההבדלים בין נזק מיוחד לנזק כללי, עולה השאלה כיצד עו"ד תאונות דרכים יכולים להוכיח את ראשי הנזק להם הם טוענים

התשובה היא אחת – ראיות.

לדוג', כאשר עו"ד תאונות דרכים מעוניינים להוכיח את הפסד השכר לעבר של נפגע תאונת דרכים, האם די בטענה של הנפגע לגבי הסכום אותו הרוויח? הסבירות שהתשובה לשאלה זו תהא חיובית הוא נמוך ואף אפסי, שכן בראש נזק של הפסד השתכרות לעבר על הניזוק להגיש במסגרת ראיותיו את תלושי השכר מכל התאריכים הרלבנטיים לפני תאונת הדרכים ולאחריה. רק בחינה ראייתית של הירידה בשכר, תוכל לתת לשופט אינדיקציה אמיתית של הפסד שכר ממשי.

בהקשר זה חשוב לציין סייג כללי שקיים בכל ראש נזק והוא האפשרות של בית המשפט לפסוק פיצוי גלובאלי על דרך האומדנא. כוונה היא, שגם אם עורכי הדין לא הוכיחו באופן מלא את מלוא ההפסד של הנפגע אותו הם מייצגים, בית המשפט רשאי על פי הערכתו לפסוק גם פיצוי גלובאלי. שימוש בכך נעשה למשל בדרישה לפיצוי עבור הוצאות נסיעה של נפגע תאונת דרכים, כאשר בדרך כלל נפגע תאונת דרכים אינו שומר את כל הקבלות ברשותו. ולאחר שהבנו כי יש צורך בראיות בהוכחה של נזק מיוחד לעבר, נשאל, האם הדבר זהה גם לגבי נזק כללי לעתיד?

ובכן, עו"ד תאונות דרכים המייצגים נפגעים בהחלט צריכים להוכיח בפני בית המשפט גם את הצורך בפיצוי לעתיד. אך כאן מדובר בהוכחה מסוג אחר. לדוג', כאשר מעוניין עורך הדין לטעון לפיצוי של עזרת צד שלישי לעתיד, עליו להצביע על ראיות לפיהן אכן יזדקק הנפגע לעזרה כזו. ראיות כאלה יכולות להיות חוות דעת רפואית, עדויות לכך שהנפגע החל לאחר התאונה לשכור עזרה בתשלום וכיו"ב. כפי שניתן להבין, אין מדובר בהוכחה ישירה שלא אפשרית כאשר מדובר על העתיד, אלא על הוכחה המבססת צורך עתידי.

גולשים יקרים, כפי שניתן לראות, על עו"ד תאונות דרכים המייצגים נפגעים לדעת להעניק לנפגעי תאונות דרכים את העצות וההכוונות הטובות ביותר עוד בשלבים המוקדמים של התיק, על מנת שבבואו של יום יעמדו בפני בית המשפט מלוא הראיות הרלבנטיות לפסיקת פיצוי מתאים עבור אותם הנפגעים.

להצגת הראיות בבית המשפט חשיבות מכרעת בפסיקת הפיצוי עבור הנפגע, ומכאן החשיבות האדירה בעבודתם של עו"ד.

לקבלת ייעוץ משפטי על ידי עו"ד תאונות דרכים והערכת סיכויי התביעה, באפשרותכם לפנות אלינו באמצעות טופס יצירת קשר המופיע באתר. ייעוץ וליווי משפטי מוקדם עשוי לשפר את מצבכם המשפטי.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום תאונות דרכים

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך