ניתוח קיסרי

פסק דין שניתן על ידי בית המשפט המחוזי בשאלה האם נזקיה הקשים של היולדת נובעים בשל הטיפול הרפואי שניתן לה בכך שלא יילדו את העובר בניתוח קיסרי.

לאחרונה פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו בתביעת רשלנות רפואית בלידה – ניתוח קיסרי, אשר הוגשה על רקע לידה שארעה בשנת 1981. כתב התביעה האמור הוגש על ידי גברת כנגד בית החולים בו נולדה. על פי תיאור העובדות העולה מתביעתה, הגיעה אם התובעת לבית החולים בשבוע השלושים וחמש להריונה, בעקבות ירידת מי שפיר. יום לאחר אישפוזה, החלה האם לחוש בצירי הלידה, אשר התבטאו בכאבי בטן ודימום. במהלך העברת האם לחדר הלידה, היא איבדה את ההכרה והצוות הרפואי החליט ליילד את התובעת בלידת וואקום.
על פי גרסת התובעת, בעקבות הלידה נותר חלק גופה הימני משותק והיא סובלת כיום מצליעה קשה ומתקשה בביצוע פעולות נורמטיביות פשוטות. כמו ברוב תביעות רשלנות רפואית בלידה – ניתוח קיסרי, צירפה התובעת חוות דעת של רופא המתמחה בתחום הגניקולוגיה. מחוות הדעת עולה כי מתקיים קשר סיבתי בין נזקיה של התובעת, כאמור, לבין רשלנותו של הצוות הרפואי, אשר גרם במו ידיו לנכויותיה, המעורכת על ידי המומחה בשיעור של תשעים ושניים אחוזים. עיקר רשלנותו של בית החולים, על פי חוות הדעת, הינה כי הצוות הרפואי סטה מהפרקטיקה שהייתה מקובלת בשנת 1981 בכך שלא יילד את התובעת בלידה קיסרית, על אף שאיבחן כי ישנם שינויים קשים בדופק העובר.
בית החולים דוחה את טענות התובעת בדבר הרשלנות ותוצאותיה הנטענות. לטענתו, נזקיה של התובעת נובעים מפגם מולד או, לחילופין, בעקבות אירוע אחר שארע לה לאחר הלידה או במהלך חייה. זאת ועוד, לגרסת הנתבע, אין לראות בטיפול שבוצע באם התובעת רשלנות רפואית בלידה – ניתוח קיסרי, משום שמצבם הרפואי של היולדת והעובר, לא חייבו עריכת ניתוח קיסרי, נהפוך הוא – על פי סטנדרט ההתנהגות של הרופא הסביר בנסיבות העניין, היה מקום לבצע לידת וואקום, כפי שבחר הצוות הרפואי לעשות במקרה דנן.
בית המשפט בוחן את חוות הדעת שהגישו בעלי הדין ופוסק, לאחר חקירת המומחים, כי התנהלות בית החולים מהווה רשלנות רפואית בלידה – ניתוח קיסרי חמורה ובלתי מתקבלת על הדעת. בית המשפט נוקט בלשון חמורה כאשר הוא מתאר את רשלנות הנתבע. כך, בין היתר, קובע בית המשפט כי הנתבע הפגין זלזול ואדישות למצבה של התובעת ואימה, תוך שהוא מתעלם מהנתונים הרפואיים שבידיו.
לאחר הקביעה האמורה, לפיה עסקינן במקרה רשלנות רפואית בלידה –  ניתוח קיסרי, עובר בית המשפט לדון בנזקיה של התובעת, במקרה זה הוא מאמץ דווקא את חוות הדעת שהגיש הנתבע, לפיה יש להעריך את נכותה הרפואית של התובעת בשיעור של כשמונים אחוזים, לכל היותר. לעומת זאת, הכל הנוגע לנכותה התפקודית, פוסק בית המשפט כי לאור בחינת חיי העבודה של התובעת, יש להעריך כי מדובר נכות מוחלטת, בשיעור של מאה אחוזים.
נוכח האמור לעיל, נפסק לתובעת פיצוי בגין הפסדי השכר שנגרמו לה בעבר וייגרמו לה לעתיד, פיצוי בגין הוצאות רפואיות שהוצאו בעבר ויוצאו בעתיד, פיצוי בגין כאבה וסבלה ועוד. סך כל הפיצוי שיש להעניק לתובעת, על פי פסק הדין, עומד עך הסך של כשלושה מיליון שקלים, בצירוף לסכום שהוציאה בעבור ייצוגה המשפטי ועריכת חוות הדעת מטעמה.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום רשלנות רפואית

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך