בין המפקח לשמאי: מדריך לתביעות ביטוח רכב והערכת נזקים

חוזר המפקח על הביטוח מיום 23.12.2077 מציב סטנדרטים חדשים להערכת נזקים בתביעות ביטוח רכב, דבר שדורש הבנה מעמיקה ויישום נכון מצד מבוטחים ומבטחים כאחד.

שמאי ביטוח רכב

ביום 23.12.2007 הוציא המפקח על הביטוח חוזר ביטוח, אשר נועד ליתן הסבר מפורט למבוטחים בביטוחי רכב רכוש מה עליהם לעשות לצורך מימוש זכויותיהם על פי הפוליסה במקרה של תאונה המהווה מקרה ביטוח.

חוזר זה מהווה איפוא המשך ישיר לחוזר שפורסם על ידי המפקח על הביטוח ביום 24.6.2002 ואשר פורסם בעקבות פרשת "בג"ץ השמאים" שניתנה על ידי בית המשפט העליון, לפיו העסקת שמאי בית לשם הערכת הנזקים הוא מצב בלתי תקין העשוי לעורר ניגוד עניינים.

להלן בקצרה ההוראות למבוטח כפי שניתנו על ידי המפקח על הביטוח בחוזר:

  1. לאחר התרחשות מקרה הביטוח, על המבוטח לבחור שמאי, כאשר המפקח על הביטוח ממליץ לבחור בשמאי מתוך רשימת שמאי החוץ. המבוטח אינו חייב לבחור שמאי מסוים מתוך הרשימה ובמקרה של אי העדפה ייבחר שמאי על ידי המבטח באופן אקראי מתוך רשימת שמאי החוץ. בהקשר זה, יש להבהיר, כי המבטח נושא בעלות שכר טרחת השמאי, והמבוטח רשאי לפנות אליו ישירות.
  2. מבוטח זכאי לקבל העתק של דו"ח השמאי או הצעות התיקון. הבהרה זו של המפקח על הביטוח חשובה היות ולא תמיד מעבירות חברות הביטוח דו"חות אלה ופעמים רבות טוענות לחיסיון, אף על פי שעל מסמכים אלה לא חל חיסיון – עיינו בהקשר זה בכתבה שפורסמה באתר בנושא: חיסיון מסמכים.
  3. המבטח והמבוטח רשאים להעביר אל השמאי הערה בנוגע להצעת תיקון, ובלבד שאינה משפיעה על שיקול דעתו, והלה רשאי לקבל ההערה ולתקן את הצעת התיקון.
  4. על קביעות השמאי באפשרות המבוטח לערער אל שמאי מכריע, אך לשם כך מבהיר המפקח על הביטוח על המבוטח למסור תחילה הודעה מתאימה אל המבטח על מנת שיעוכב תיקון הרכב, להוציא הצעת תיקון נגדית או דו"ח שומה נגדי.

מבוטחים יקרים, מימוש לא נכון של זכויות על פי פוליסת ביטוח במקרה של נזק לרכב עשוי לפחית את שיעור תגמולי הביטוח להם הינכם זכאים. לפיכך, אנו ממליצים לכם בכל מקרה של תביעת ביטוח ומינוי שמאי חוץ להיוועץ עם עורך דין ביטוח ומומחים נוספים לרבות שמאי מטעמכם, על מנת לוודא כי הנכם מקבלים את מלוא המגיע לכם.

לקבלת ייעוץ משפטי על ידי עורך דין ביטוח באפשרותכם לפנות אלינו באמצעות טופס יצירת הקשר המופיע באתר.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום דיני ביטוח

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי למבוטח" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

תגובות

2 תגובות

  • 1 בינואר 2018 בשעה 9:39

    סוכן הביטוח שאצלו הרכב שלי מבוטח מסרב לתת לי אישור העדר תביעות וגם חברת איילון אליהם פניתי לא מנפיקים את האישור כך זה במשך שבועיים ימים. הפקידה של סוכן הביטוח מבקשת תשלום כספי להנפקת האישור. היות ועברתי לסוכן אחר. האם זה חוקי להתנהל כך?

    • 1 בינואר 2018 בשעה 14:29

      חברת הביטוח מחויבת בהמצאת המידע. ככל והיא מסרבת להמציא זאת, מומלץ לפנות בתלונה לפיקוח על הביטוח. בהצלחה.

התגובה שלך