זכויות בביטוח לאומי לאחר התקף לב

סבלת מאירוע לבבי? בריאות ורפואה שלמה. כעת, לאחר שהתפנית לברר את זכויותיך, חשוב לקרוא בעיון רב את הכתבה הבאה. 

התקף לב

ביטוח לאומי זכויות לאחר התקף לב

התקף לב, המכונה גם אוטם שריר הלב, הינו אירוע מסכן חיים העלול להוביל לפגיעות נפשיות ופיזיות חמורות, הכרוכות בתקופת שיקום ארוכה. תקופה זו מהווה עול כלכלי חמור עבור המחלימים מהתקף הלב מכיוון שהם יוצאים למעשה ממעגל העבודה, לעיתים אף ללא יכולת לשוב ולעבוד, ובנוסף הם נזקקים לטיפולים רפואיים יקרים וארוכי טווח. אי לכך, זכויות לאחר התקף לב המוענקות על ידי המדינה באמצעות הביטוח הלאומי, כוללות מגוון רחב של היבטים אשר חשוב להכיר על מנת לממשם באופן מלא.

יש לך שאלה? ניתן לבחון את הזכויות עם מומחים ועו"ד בפורום ביטוח לאומי

גמלאות וזכויות לאחר אירוע לבבי

בעקבות אירוע של אוטם שריר הלב, מקנה ביטוח לאומי זכויות לאחר התקף לב. זכויות אלו מורכבות ממספר רב של פרטים ואפשרויות מימוש, המשתנות בהתאם לחומרת מצבו של המטופל. למעשה, כל אדם שסבל מהתקף לב זקוק לתקופת מנוחה והחלמה ארוכה, הכוללת נטילת תרופות ואף ניתוחים. תקופה זו מוכרת על ידי הביטוח הלאומי כחופשת מחלה והיא מוערכת במינימום של ארבעה שבועות.

כמו כן, במקרים רבים אדם שלקה בהתקף לב אינו יכול לחזור לעבודתו הקודמת, אם בשל היותה כרוכה במאמץ פיזי, או מפני שמדובר בסביבת עבודה מתוחה הדורשת שעות עבודה רבות ומייגעות. במקרים כגון אלו זכאי הנפגע לקצבת נכות מביטוח לאומי, המוענקת כתשלום חד פעמי או כקצבה חודשית.

קצבה זו נקבעת על ידי ועדות רפואיות מיוחדות, והיא עשויה להיות זמנית או לצמיתות כתלות בחומרת הפגיעה הספציפית של האדם.

אדם שעבר אירוע לבבי עשוי להיות זכאי לזכויות רבות, לרבות במוסדות המדינה ותאגידי הביטוח. הזכות נבחנת בהתאם לענף הרבלנטי בביטוח לאומי, ובהתאם לנסיבות המקרה.

כך למשל, אדם שעבר אירוע לבבי על רקע "פגיעה בעבודה" עשוי להיות זכאי לגמלאות בענף נפגעי עבודה. מנגד, אדם שעבר אירוע לבבי על רקע תחלואתי, ללא כל קשר לנסיבות העבודה, ואיבד את כושרו לעבוד, עשוי להיות זכאי לזכויות בענף נכות כללית.

חשוב לדעת כי מלבד לזכויות בענף נפגעי עבודה ונכות כללית ישנן זכויות נוספות, כאשר כל מקרה נבחן לגופו. כך, לעיתים אירוע לבבי משמעותי עשוי להוביל לנזקים גופניים משמעותיים אשר עשויים לזכות את המבוטח אף בפטור ממס הכנסה, ולעיתים אף לזכויות מכוח ביטוחים פרטיים שרכש כגון ביטוח אובדן כושר עבודה, מחלות קשות ועוד. לכן, בכל מקרה של אירוע לבבי, מומלץ להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחום ולבחון את הזכויות.

מהם הקריטריונים להכרה באירוע לבבי כפגיעה בעבודה?

מאחר ואין המדובר בפגיעה הנחזית לעין, בדומה למשל לנפילה על רקע מפגע, נקבע בפסיקה כי בהתקיים שני תנאים, תוכר הפגיעה כ"פגיעה בעבודה": א. מדובר באירוע החריג לשגרת יום העבודה. למשל, ויכוח קולני עם לקוח, הודעה דרמטית וכו'. מדובר בעניין עובדתי הניתן להוכחה. ב. האירוע החריג לא השפיע פחות מגורמים חיצוניים לעבודה, כדוגמת תחלואה טבעית. מדובר בעניין רפואי, המחייב הערכה רפואית בעזרת רופא מומחה, אשר יקבע את הקשר הסיבתי.

ומה יוכל לקבל אדם שהוכרה פגיעתו הלבבית כ"פגיעה בעבודה"? ככל והוא סובל מנכות רפואית מעל ל 9% יוכל לקבל מענק. מעל ל 19% יוכל לקבל קצבה חודשית. כמובן ישנן זכויות נוספות, אך אלו עיקרן. חשוב לדעת כי ההכרה כשלעצמה חשובה, שכן גם אם מצבו אינו מזכה בגמלה, עדיין יוכל לקבל בעתיד במקרה של החמרה זכויות.

ככל והפגיעה אינה על רקע העבודה, יוכל לפנות אותו אדם לקבלת קצבת נכות בענף נכות כללית, ובלבד והוא עונה לתנאים הבאים: א. גיל 18 עד גיל פרישה. ב. נכות רפואית כקבוע בחוק. ג. נכות תפקודית, הבאה לידי ביטוי בירידה משמעותי ביכולת להשתכר, בשיעור של 50% לפחות. ד. הכנסות שאינן עולות על המותר בחוק. נכון לשנת 2019, מדובר בקצבה העשויה להגיע לסך של כ 3,330 ₪ לחודש.

הכוונה על ידי עורך דין

רבים מהאנשים שלקו בהתקף לב אינם מודעים למלוא הזכויות המגיעות להם למטרות החלמה ושיקום. לכן קיימים לא מעט מקרים בהם הנפגעים מקבלים מביטוח לאומי סל חלקי בלבד של זכויותיהם, או מדורגים ברמת נכות הנמוכה ממצבם הבריאותי בפועל. לשם מיצוי זכויות אלו חשוב להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני נזיקין וביטוח בכלל, ובדיני ביטוח לאומי בפרט, אשר יוכל לזכותכם במלוא הפיצויים וההטבות המגיעות לכם כחוק.

דוגמא לכך היא זכאות לתוכנית שיקומית הניתנת בחינם בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע, למשך ארבעה חודשים. התוכנית כוללת פעילות גופנית המותאמת במיוחד לאנשים שעברו התקף לב, וכן הדרכות והרצאות בנושאי אורח חיים בריא ומאוזן  לאחר התקף לב.

דוגמא למקרה מהפסיקה

דוגמא לתביעת ביטוח לאומי בגין התקף לב: מדובר באדם שחש ברע בעת ששהה בביתו והובהל לבית החולים, שם אובחן כי עבר התקף לב. עקב פגיעה בתפקודו התייצב הנפגע בפני ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי, שקבעה לו נכות בשיעור של ארבעים אחוזים.

הניזוק הגיש ערעור על החלטת הוועדה הרפואית בטענה שלא הכירה בליקויים נפשיים ובסוכרת, שלטענת רופאיו נגרמה לו כאירוע משני לאחר התקף הלב.

בית הדין קיבל את הערעור והתובע נמצא זכאי להעלאת אחוזי נכותו לשבעים אחוזים.

סיכום

התקף לב הינו אחד המצבים הרפואיים הקטלניים והמסוכנים ביותר בקרב הציבור, והחוק במדינת ישראל מכיר במחלה זו ומעניק לנפגעיה זכויות והטבות רבות באמצעות הביטוח הלאומי. אולם, לעיתים קרובות נדחות תביעות הביטוח או שהפיצוי המוענק הינו מועט ביחס לפגיעה, עקב פרשנות שונה של הקריטריונים לקביעת אחוזי הנכות. במקרים כגון אלו חשוב לפנות אל עורך דין אשר יבהיר לכם מהן זכויותיכם וכיצד תוכלו לממשן. בנוסף לכך,איש המקצוע יתעמת עבורכם עם הביטוח הלאומי, יעניק לכם ייצוג משפטי, ויזכה אתכם בפיצויי הולם עבור חומרת פגיעתכם.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום ביטוח לאומי

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי למבוטח" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

תגובות

27 תגובות

  • 15 באוקטובר 2021 בשעה 0:37

    שלום, בעלי בן 39 קיבל התקף לב בדרכו לעבודה, לפני שהספיק להחתים כרטיס. הוא עובד במשמרות ועם אנשים ולקוחות באופן קבוע ולכן יש גם לא מעט עצבים. האם אפשר להגיש תביעה לתאונת עבודה למרות שלא החתים כרטיס והיה רק בדרכו? ואיך אפשר להוכיח שזה באמת נגרם כתוצאה מהעבודה?

    • 26 באוקטובר 2021 בשעה 15:55

      עדי שלום,

      על מנת להוכיח שהתקף הלב נגרם עקב העבודה, יש להצביע על אירוע חריג שגרם לכך.
      מומלץ לפנות עם כל הפרטים לעו"ד העוסק בתחום על מנת לבחון האם המקרה עונה לתאונת עבודה, בהתאם לנסיבותיו.

      בברכה,
      רפאל אלמוג, עו"ד

  • 1 בספטמבר 2021 בשעה 10:19

    שלום אני בן 50 ועברתי התקף לב כולל נזק לשריר הלב הייתי מובטל בזמן הארוע האם אני זכאי לאלו שהם זכויות בביטוח לאומי ובכלל

    • 6 בספטמבר 2021 בשעה 13:45

      אבי שלום,

      ייתכן ותהא זכאי לזכויות בענף נכות כללית בביטוח הלאומי, בתלות בנכות הרפואית ואי הכושר שייקבעו לך.
      על מנת לבחון את זכויותיך כראוי, מומלץ לפנות לעו"ד הבקיא בתחום.

      בריאות שלמה ושנה טובה!

  • 25 בנובמבר 2019 בשעה 10:48

    אני גימלאי בן 67+ לא עובד עברתי צנטור והכנסת סטנט.
    אין לי נזק בשריר הלב שכן עברתי צנטור לפני התקף לב.
    האם יש לי זכויות כלשהן.

    • 27 בנובמבר 2019 בשעה 12:50

      חיים שלום,
      זכויותיך כפופות למצבך הרפואי. ככל ונוכח מצבך הרפואי הינך זקוק לעזרת הזולת במידה רבה, אזי ייתכן ותהא זכאי לגמלת סיעוד מהמוסד לביטוח הלאומי ולתמלוגי ביטוח סיעודי, אם יש ברשותך כיסוי ביטוחי מתאים.
      בריאות שלמה!

  • 24 באוקטובר 2019 בשעה 1:18

    כל מה שכתבתם הוא מעולה למעט שאם אתה עצמאי אז זמעניין את הביטוח הלאומי כמו השלג שיורד בקיץ בהרי ההמליה.
    לעצמאים אין שום זכויות, הגוף היחיד שחשב עלי היה מה הכנסה שנתנו לי פטור 100% למשך חצי שנה, אבל ממילא לא נעזרתי, מאחר וגם לא היו לי הכנסות שהיה צריך לדווח.
    אבל לעומת זאת הביטוח הלאומי דרשו אף גרשו את התשלומים החודשיים שלהם לפי העבר, ואף איימו בעיקולים והוצאה לפועל
    לתשומת לב העצמאים. טוב להיות עשיר ובריא

  • 16 באוגוסט 2019 בשעה 16:29

    בעלי מקבל קצבה מביטוח לאומי מזה כ10 שנים על פסיאטרי ופרומיאלגה 55 אחוז רפואי 100 אחוז נכות כללית.עכשיו בעלי קבל התקף לב עשו צנתור יש פגיעה של 35% בחדר שמאל.האם עליי לפנות לביטוח לאומי כדי להעלות את אחוזי הנכות הרפואית?

    • 19 באוגוסט 2019 בשעה 16:51

      שלום נעמי,
      יש לפנות לביטוח לאומי ולבדוק האם לאור התקף הלב תעלה שיעור הנכות הרפואית.
      נא תשומת ליבך כי מדובר בשאלה הכרוכה בבחינה רפואית.
      לכן, מומלץ לקבל ייעוץ רפואי.

      בברכה,
      רפאל אלמוג, עו"ד

  • 10 בפברואר 2019 בשעה 21:49

    שלום , עברתי לפני כחודשיים התקף לב , היום לאחר חודשיים בחופש מחלה חזרתי לעבודה , בניתיים עד שעה 13.00 . אני עובד כאיש אחזקה עבודה פיזי , כרגע ממתין תור לשיקום לב , שאלתי היא מה עוד מגיע לי ,כספי ? נכות ? האם העבודה יכול לפטר אותי ? .
    תודה

    • 13 בפברואר 2019 בשעה 11:30

      קלמנט שלום,
      ייתכן והנך זכאי לקצבת נכות זמנית לאור התקף הלב, לפחות בתקופת השיקום שלא נכחת בעבודה.
      באשר לתקופה הנוכחית קשה לדעת אם הינך עונה לתנאי הזכאות בענף נכות כללית, היות וחסרים לנו פרטים רבים ביחס ליכולת התפקודית, מסגרת העבודה, שעות העבודה, שיעור ההכנסות ועוד.
      בנוסף, ייתכן ולרשותך זכויות בענפים נוספים במוסדות המדינה או בתאגידי הביטוח, אך לצורך כך נדרשת בחינה פרטנית של הדברים.
      לשאלתך השנייה, אין הוראה המטילה על המעסיק לא לפטר אותך. עם זאת, הואיל ובחר לפטר, עליו לשאת במלוא הזכויות הסוציאליות הקבועות בחוק.
      בריאות והצלחה!

  • 9 בפברואר 2019 בשעה 13:22

    עברתי התקף בעבודה אני גננת בגן הילדים בעבודה מאוד רוצה לדעת מה הזכויות שלי. ברקע יש התחלה של סכרת ולחץ דם של כ20 שנה במצב מאוזן וללא כל הפרעות. נוטלת גלוקומין חצי כדור ליום מזה כחודשיים. יש לציין שבשנת הלימודים הזאת לא הייתי חולה כלל. ביום הארוע היו 2 ארועים אחד עם ילד והשני עם הצוות, שכניראה גרם לי ללחץ. עלי לציין שבצינתור לא נמצא סימן לסתימות או פגם פרט להתקף הלב שעברתי. אודה לך מאוד על התשובה.

    • 9 בפברואר 2019 בשעה 13:43

      רחל היקרה, בהחלט ייתכן כי האירוע הלבבי שעברת הינו תוצאה של האירועים החריגים שעברת במקום עבודתך, ולפיכך יש מקום לבחון את זכויותיך בענף נגפעי עבודה בביטוח הלאומי. לחילופין, יש לבחון את זכויותיך בענפים אחרים, ובכלל זה בענף נכות כללית בביטוח הלאומי. ללא כל קשר, ייתכן ולרשותך זכויות בענפים נוספים במוסדות המדינה או בתאגידי הביטוח, אך לצורך כך נדרשת בחינה פרטנית של הדברים. בריאות והצלחה.

  • 21 בספטמבר 2018 בשעה 18:06

    שלום
    לפני חודש עברתי צנתור בזמן הצנתור קיבלתי דום לב לאחר עיסוי שנעשה להחזיר אותי לחיים
    המשיכו את הצנתור
    ברצוני לדעת מה הם הזכויות המגיעות לי
    בברכה
    יוסי אשכנזי

    • 30 בספטמבר 2018 בשעה 10:30

      שלום יוסי,
      תחילה, בריאות שלמה והחלמה מהירה.
      שאלתך תלויה במשתנים רבים, ולכן מומלץ להיוועץ עם עו"ד, בין היתר בנוגע לזכויותיך ברשויות המדינה ותאגידי ביטוח.
      בהצלחה!

  • 11 ביוני 2018 בשעה 21:31

    בעלי בן 38 עצמאי ועבר התקף לב פלוס 2 צינתורים. האם יש לו זכויות כלשהן?

    • 12 ביוני 2018 בשעה 8:58

      ייתכן מאוד, אך נדרשים פרטים נוספים. מומלץ להיוועץ עם עו"ד העוסק בתחום.

  • 5 ביוני 2018 בשעה 0:12

    עברתי התקף לב לפני שנה וחצי היתי מאושפז כחודש ימים ועוד חודש מנוחה ואחרי זה חזרתי לעבודה בהגבלה האים אני זכאי לתבוע אחרי זמן כזה

    • 5 ביוני 2018 בשעה 15:23

      בהחלט ייתכן. אך חסרים פרטים לבחינה, כמו למשל גילך, נסיבות ההתקף (למשל, האם היה אירוע החריג לשגרת יום העבודה בסמוך לאירוע), שיעור הכנסותיך ועוד פרטים אשר דרושים לנו לצורך בירור הזכויות ברשויות המדינה. יש גם לבחון האם לרשותך כיסוי ביטוחי המעניק לך זכויות. מומלץ להיוועץ עם עו"ד הבקי בתחום. בהצלחה.

  • 31 במאי 2018 בשעה 17:18

    אני אחרי שני צינתורים כחודש וחצי עדין לא חזרתי לעבודה וכניראה שלא אחזור כי היא עבודה פיזית עבודה בלחץ ובחום של אילת אני עובד בבית מלון עד עכשיו שילמו לי העבודה שכר מימי חופשה שצברתי ב4 שנים וחצי ואני כניראה ממשיך את חופשת המחלה בחודש נוסף כי עדין לא ראיתי מהשיחרור קרדיולוג מבחן מאמץ ורופאה תעסוקתי מה עליי לעשות אני עובד עצות ורצה לחזור לעבוד בגלל שאין לי ברירה בתודה מראש

    • 6 ביוני 2018 בשעה 9:01

      עדין ממתין לתשובה חשוב לי מאוד לדעת לאן אני ממשיך מכאן

  • 6 במאי 2018 בשעה 11:19

    עברתי אוטם בשריר הלב לפני כ3 שנים.
    עברתי צנטור והכנסת סטנט.
    אין לי נזק בשריר הלב שכן עברתי צנטור זמן לא רב אחרי ההתקף.
    האם יש לי זכויות כלשהן.
    הייתי בבית חודש וחזרתי בהדרגה לעבודה (כאמור כל זה ארע לפני כ3 שנים)

    תודה

    • 6 במאי 2018 בשעה 15:20

      שלום יונתן, שאלתך כללית. יש לעשות אבחנה בין זכויותיך ברשויות המדינה לרבות ביטוח לאומי, למול זכויותיך מכוח פוליסות ביטוח שברשותך. באשר לחלק השני, לא נוכל להתייחס, מבלי לעיין בתנאי הפוליסות. באשר לזכויותיך למול הביטוח הלאומי ושאר רשויות המדינה, אנו זקוקים לפרטים נוספים, כגון גילך, מצבך הבריאותי, הכנסותיך ועוד. לכן, אנו מציעים שתשאיר לנו את המידע בהודעה אישית ונשוחח טלפונית. בריאות והצלחה.

  • 8 במרץ 2018 בשעה 21:07

    אני בן 65 עברתי תקף אני נשוי פלוס 2

    • 11 במרץ 2018 בשעה 10:20

      מה שאלתך? ניתן להעביר פרטים מלאים בהודעה אישית. בריאות שלמה.

  • 6 בדצמבר 2017 בשעה 20:08

    אני עברתי בשנה שעברה דום לב ואני עד היום יש לי כאבים איך אני אדע הזכויות שלי

    • 7 בדצמבר 2017 בשעה 9:20

      בריאות שלמה. יש לבחון את הזכויות שלך באופן פרטני, בהתאם לגילך, למקור האירוע הלבבי, ועוד נסיבות, בין היתר ברשויות המדינה ותאגידי הביטוח. מומלץ להיוועץ בעו"ד העוסק בתחום. בריאות והצלחה.

התגובה שלך