הפרעות קשב וריכוז: מהן הזכויות המגיעות לך מהביטוח הלאומי?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית אשר מתבטאת בקושי להתרכז לאורך זמן במשימה כלשהי, היפראקטיביות, אימפולסיביות, ועוד. המוסד לביטוח הלאומי מכיר בהפרעה זו בתנאים מסוימים, ומקנה למי שלוקה בה זכויות שונות.

זכויות הפרעת קשר וריכוז

הפרעת קשב וריכוז  (ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder ) הינה הפרעה אורגנית שנובעת מליקוי בתהליכי העיבוד במוח, ועל כן משפיעה על תהליכי עיבוד המידע של מי שלוקה בה.

ההפרעה מתבטאת בחוסר יכולת להתרכז לאורך זמן במשימה כלשהי (כגון התרכזות בדברי המורה, למידה לקראת מבחן, וכיו"ב), קושי לבצע משימה מתחילתה עד סופה, היפראקטיביות, אימפולסיביות, קושי להקשיב לדברי אחרים (לרבות הוראות או שאלות) עד תומם, התפרצות לדברי אחרים, אובדן חוט המחשבה, אי שקט, קושי בארגון, שכחנות, איבוד חפצים, ועוד.

בדרך כלל מקובל לזהות את הפרעת קשב וריכוז בעיקר עם ילדים, אולם היא קיימת גם בגילאים הבוגרים, ועלולה להפריע גם להם לתפקד באופן חברתי, ללמוד לצורך רכישת השכלה ומקצוע, ולממש את עצמם בכל תחום בחיים (במיוחד כאשר היא לא אובחנה ו/או טופלה בילדותם, ועקב כך גם גרמה להם לדימוי עצמי נמוך).

המוסד לביטוח לאומי מכיר בהפרעת קשב וריכוז הן לגבי ילדים והן לגבי בוגרים, ומקנה זכויות שונות בגינה.

לגבי ילדים (עד גיל 18), ההכרה ניתנת לילדים שאובחנו עם הפרעת קשב וריכוז ואשר זקוקים להשגחה צמודה לפי החלטת גורם רפואי מוסמך. הכרה זו מקנה להם גמלת ילד נכה בשיעור של 50%. יש לשים לב שהכרה זו ניתנת רק לילדים שלוקים בהפרעת קשב וריכוז, ולא לילדים בעלי ליקויי למידה (וזאת כפי שיוסבר גם בהמשך הדברים להלן).

לגבי בוגרים (מגיל 18 ואילך), ההכרה ניתנת לבוגרים שאובחנו עם הפרעת קשב וריכוז שמשפיעה על תפקודם  בתחום החברתי, הלימודי, והתעסוקתי (אף זאת להבדיל מבוגרים בעלי ליקויי למידה).

הכרה זו מקנה לבוגרים זכויות שונות, בעיקר במסגרת ענף נכות כללית, ובהן נתרכז במאמר זה.

זכויות אלו נועדו להקל על התמודדותם של הבוגרים עם ההפרעה, לסייע להם לרכוש השכלה ומקצוע, ולהשתלב בשוק העבודה, וזאת כפי שיוסבר להלן.

מתן קצבת נכות כללית למי שלוקה בהפרעת קשב וריכוז

ככלל, קצבת נכות כללית ניתנת לכל מבוטח של המוסד לביטוח לאומי שעומד בכל הקריטריונים המצטברים הבאים:

נקבעה לו נכות רפואית בשיעור של לפחות 60% או לפחות 40% מצטברים שכוללים לפחות ליקוי רפואי אחד בשיעור של לפחות 25% לפי "ספר הליקויים" שמופיע בתוספת לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז-1956; דרגת אובדן כושר עבודה בשיעור של לפחות 50%; וגובה ההכנסה שלו נמוך מ-60% מהשכר הממוצע. עקרות בית זכאיות לקצבה זו אם נקבעה להן נכות רפואית בשיעור של לפחות 50%, וכן לפחות 50% דרגת אובדן כושר לבצע עבודות בית.

הליקוי של הפרעת קשב וריכוז מופיע בסעיף 32א(2) לספר הליקויים, תחת הכותרת של "הפרת קשב התפתחותית", באופן שמקנה עד 40% נכות למי שלוקה בהפרעה זו, וזאת בהתאם לדרגת חומרתה. לפיכך, לבעל הפרעת קשב וריכוז שסובל מליקויים נוספים יכולה להיקבע נכות משוקללת גבוהה יותר, שתורכב מכל הליקויים שלו.

התנאים להכרה בהפרעת קשב וריכוז

התנאים להכרה בהפרעת קשב וריכוז על ידי המוסד לביטוח לאומי הינם כמפורט להלן:

  • מדובר בהפרעת קשב התפתחותית (ADHD), עם היפראקטיביות או בלעדיה, שאובחנה ותועדה על ידי רופא פסיכיאטר או נוירולוג באמצעות ריאיון קליני (בנוסף לראיון הקליני, ניתן להיעזר באמצעי אבחון משלימים, כגון שאלונים, מבחנים ממוחשבים, מבחנים דידקטיים, בדיקה רפואית כללית, בדיקה נוירולוגית, בדיקה פסיכיאטרית, ועוד).
  • עם עדות ברורה לפגיעה בתפקוד בלפחות שני תחומים מתוך השלושה הבאים: חברתי, לימודי, ותעסוקתי.
  • ההפרעה מלווה ברצף מתועד של הטיפול הרפואי ותוצאותיו.
  • שיעור אחוזי הנכות ייקבע בהתאם לחומרת ההפרעה:
    • ההפרעה מגיבה היטב לטיפול תרופתי, ואינה דורשת טיפול תרופתי יומיומי – 0%.
    • ההפרעה מגיבה היטב לטיפול תרופתי, עם צורך קבוע בטיפול תרופתי יומיומי רציף, לפי התיעוד הרפואי, למשך 12 חודשים לפחות – 10%.
    • קיים צורך קבוע בטיפול תרופתי יומיומי רציף לפי תיעוד רפואי במשך 12 חודשים לפחות, עם תגובה חלקית לטיפול התרופתי, ועם פגיעה קשה בשניים מהתחומים האלה: חברתי, לימודי ותעסוקתי – 20%.
    • לפי התיעוד הרפואי אין תגובה לטיפול תרופתי, למרות רצף מתועד של ניסיונות טיפול במשך 12 חודשים לפחות; או – לא ניתן לתת טיפול תרופתי בשל תופעות לוואי חמורות על אף ניסיונות טיפוליים חוזרים ומתועדים בתכשירים שונים שנתן גורם רפואי; או – לא ניתן לתת טיפול תרופתי מסיבות רפואיות מתועדות; כמו כן, ההפרעה מודגמת בהערכה נוירוקוגניטיבית או נוירופסיכולוגית בדרגה חמורה, וכן קיים חוסר התאמה חמור ומתועד בשניים מהתחומים מתוך השלושה האלה: חברתי, לימודי או תעסוקתי  – 40%.

האבחנה בין לקות למידה להפרעת קשב וריכוז

במסגרת חוזר מס' 58 של הלשכה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי נקבע שיש להבחין בין לקות למידה להפרעת קשב וריכוז, וכי לקות למידה כשלעצמה איננה בגדר נכות, ועל כן לא ניתן לקבוע בגינה אחוזי נכות.

החוזר הבהיר שקיים הבדל בין לקות למידה להפרעת קשב וריכוז, מאחר שכל אחת מהן שונה באופן הופעתה, חומרתה, ובעיקר בהשפעה על כושר העבודה וההתאמה הסוציאלית:

לקויות הלמידה הינן הפרעות בתפקודים ספציפיים כגון קריאה, כתיבה, וחשבון, והשפעתן על התפקוד הכללי הינה פחותה בהרבה מזו של הפרעת קשב וריכוז, למרות שגם ללקות זו נלווים בהיבטים רגשיים והתנהגותיים.

לעומת זאת, הפרעת קשב וריכוז יכולה להיות בחלק מהמקרים הפרעה קשה בעלת השלכות תפקודיות משמעותיות על כושר העבודה וההתאמה הסוציאלית, אם כי ניתן לטפל בה באופן יעיל על ידי טיפולים תרופתיים ואחרים.

בהתאם לכך נקבעו גם ההנחיות הבאות להכרה בהפרעת קשב וריכוז:

  • יש להעריך את חומרת ההפרעה והשפעתה על כושר העבודה וההתאמה הסוציאלית בהתאם לתוצאות הטיפול. לדוגמא, מי שמטופל בריטלין, תפקודו ייקבע תחת השפעת הריטלין.
  • יש לקבוע נכות זמנית בגין הפרעת קשב וריכוז עד לטיפול בה, או במקרה שהטיפול בה לא הושלם וטרם הגיע לשיפור מקסימלי, ונכות קבועה בהתאם לתפקוד לאחר הטיפול.
  • אבחון הפרעת קשב וריכוז ייעשה רק על ידי מי שעוסק בכך, קרי, פסיכיאטר או נוירולוג, לפי הקריטריונים המקובלים לכך, ותוך הישענות במקרה הצורך על אבחון פסיכו דיאגנוסטי תקף שיומצא על ידי מי שלוקה בה.

לאור האמור לעיל, יש לשים לב לנקודות הבאות:

  • לא כל מי שלוקה בהפרעת קשב וריכוז זכאי אוטומטית לקבלת קצבת נכות כללית, אלא הדבר תלוי בחומרת ההפרעה והאופן שהיא משפיעה על תפקודו החברתי, הלימודי, והתעסוקתי, וזאת בכפוף לנטילת טיפול תרופתי, כגון ריטלין, במשך לפחות שנה. ככל שהטיפול התרופתי מסייע יותר, כך יקטנו אחוזי הנכות שייקבעו בגין ההפרעה ולהיפך.
  • שיעור אחוזי הנכות הגבוה ביותר – 40% – ייקבע רק למי שאינו מגיב כלל לתרופות, או שסובל מתופעות לוואי חמורות בגינן, או שאינו יכול לקחת תרופות מסיבות רפואיות מתועדות, בצירוף הערכה נוירוקוגניטיבית או נוירופסיכולוגית בדרגה חמורה, וכן לוקה בחוסר התאמה חמור ומתועד בשניים משלושת התחומים הבאים: חברתי, לימודי או תעסוקתי.
  • חשוב להקפיד על איסוף מסמכים רפואיים אשר מתעדים את האופן שבו ההפרעה משפיעה על תפקודו של מי שלוקה בה, ואת הטיפול הרפואי שניתן לו ותוצאותיו.

עורכי הדין שלנו זמינים
עבורכם וישמחו לעזור!

ליעוץ אישי וחסוי >

הייעוץ ניתן ללא התחייבות

icon

עורכי הדין שלנו זמינים
עבורכם וישמחו לעזור!

ליעוץ אישי וחסוי >

הייעוץ ניתן ללא התחייבות

הליך הגשת התביעה לקבלת קצבת נכות כללית

מי שלוקה בהפרעת קשב וריכוז ועומד בכל תנאי הזכאות לקבלת קצבת נכות כללית כפי שצוין לעיל, זכאי להגיש תביעה לקבלתה בפני סניף המוסד לביטוח לאומי שקרוב למקום מגוריו. יש לצרף לטופס התביעה את כל המסמכים הנדרשים הנלווים, לרבות אישורים רפואיים ואישור על עבודה וגובה הכנסה.

באופן כללי, יש להגיש את התביעה לקבלת קצבת נכות כללית תוך 90 יום מיום הפסקת העבודה או הירידה בכושר העבודה, אולם מבוטח ללא הכנסה כלל זכאי להגיש את התביעה באופן מיידי.

לאחר הגשת התביעה יזומן המבוטח לוועדה הרפואית לנכות כללית של הביטוח הלאומי לצורך קביעת עצם ההכרה בנכות הרפואית, שיעורה, ומשכה: נכות לצמיתות או נכות זמנית (כפי שהוסבר לעיל).

מתן סל שיקום מקצועי למי שלוקה בהפרעת קשב וריכוז

כפי שהוסבר לעיל, הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה שעלולה להשפיע על תחומים רבים בחייו של מי שלוקה בה, לרבות במישור הלימודי והתעסוקתי.

לפיכך, מי שלוקה בהפרעת קשב וריכוז עשוי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי גם סל שיקום מקצועי, שנועד לסייע לו במימון לימודים ורכישת מקצוע, ובהשתלבות בשוק העבודה לאחר סיום הלימודים.

קבלת סל השיקום המקצועי מותנית בקביעת לפחות 20% נכות רפואית לצמיתות. עם זאת, הנכות יכולה להיקבע גם כנכות משוקללת, שמורכבת מליקויים נוספים מעבר להפרעת קשב וריכוז, כך שאין הכרח שכל אחוזי הנכות ייקבעו רק בגין הפרעת קשב וריכוז.

סל השיקום כולל סיוע כספי שמורכב מקצבה חודשית והשתתפות במימון הלימודים (עד לתקרה) לסטודנטים שלומדים במוסדות להשכלה גבוהה (אוניברסיטאות ומכללות)  ומוסדות לימוד והכשרה מוכרים המעניקים תעודה מקצועית ונמצאים בפיקוח ממשלתי (כגון משרדי החינוך, הכלכלה, והבריאות).

בנוסף, סל השיקום כולל גם מימון קורס פסיכומטרי, עלויות לימודים נוספות (ציוד לימודי, מכשירי לימוד ושיעורי עזר), הוצאות נסיעה למקום הלימודים, השתתפות בשכר דירה, ועוד.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום דיני נזיקין

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

תגובות

5 תגובות

  • 17 ביוני 2023 בשעה 22:28

    ילד מאובחן עם הפרעת קשב וריכוז חמור

  • 23 באפריל 2023 בשעה 14:14

    בשמחה. יש להשאיר פרטים בטופס יצירת הקשר או ליצור עימנו קשר טלפוני.

  • 19 באפריל 2023 בשעה 23:00

    אשמח לקבל ייעוץ

  • 3 באוקטובר 2022 בשעה 15:45

    היי, האם אתם מגישים ליווי מלא בהגשת המסמכים והטפסים לתביעה לביטוח לאומי על הפרעות קשב? אשמח לפרטים אם כן, תודה!

    • 13 באוקטובר 2022 בשעה 17:10

      דניאל שלום, לצורך קבלת ייעוץ משפטי פרטני, יש להשאיר את פרטיך בטופס יצירת הקשר ואנו נדאג שעו"ד מצוות האתר יחזור אליך בהקדם. בריאות והצלחה!

התגובה שלך