את "שומרי הדרך" כבר הכרתם?

במסגרת מיזם "שומרי הדרך" של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יכולים אזרחים לתעד בקלות עבירות תנועה. מהן ההשלכות על תביעות תאונות דרכים?

שומרי הדרך

עבירות תנועה ותאונות דרכים הן, כידוע, "מכת מדינה" בישראל. על רקע זה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים השיקה לפני שנתיים את מיזם "שומרי הדרך", שנועד לסייע במאבק בתופעות פסולות אלה. המיזם, שמופעל בשיתוף עם משטרת ישראל ועמותת "נתיב בטוח", מבוסס על אזרחים מתנדבים, שמתעדים תוך כדי נסיעה עבירות תנועה של נהגים אחרים באמצעות אפליקציה מיוחדת.

תיעוד העבירות מסייע למשטרה באכיפת חוקי התנועה על נהגים, והחומר המתועד עשוי לשמש כראיה משפטית לצורך ענישת נהגים והעמדתם לדין. לצד זה, התיעוד עשוי לשמש כחומר ראייתי גם בתביעות אזרחיות לפיצויים בגין נזקי תאונות דרכים ולהקל על המעורבים בתאונה לזכות בפיצוי.

הסקירה שלפניכם מתייחסת להיבטים עיקריים במיזם ולהשלכות המשפטיות שלו.

איך זה עובד?

אזרחים המעוניינים בכך יכולים להתנדב למיזם ולהפוך ל"שומרי דרך", כל עוד הם עומדים במספר קריטריונים שנקבעו מראש, כגון היעדר עבירות תנועה חמורות בעברם ומיקום רלוונטי בארץ.

המתנדבים מתקינים בטלפון הנייד שלהם אפליקציה ייעודית שפותחה לצורך המיזם, המאפשרת לצלם מהרכב את הנעשה בכביש תוך כדי נסיעה. על מנת לבצע את התיעוד, יש להניח את הטלפון בתושבת המאפשרת זווית ראייה ברורה לכביש ולהפעיל את האפליקציה לפני תחילת הנסיעה.

מרגע הפעלת האפליקציה הנסיעה מצולמת באופן רציף. אם המתנדב מבחין בעבירת תנועה המתבצעת לנגד עיניו במהלך הנסיעה, הוא יכול לדווח על כך דרך האפליקציה באמצעות הוראה קולית. הדיווח נשלח אוטומטית למרכז סינון ובקרה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וסרטון המתעד את הנסיעה עולה לשרתי המיזם ונשמר שם.

הטיפול בתיעוד

לפי הצהרת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המיזם נועד להיאבק בעיקר בעבירות תנועה חמורות ומסכנות חיים. עם זאת, כל סרטון המכיל עבירה, גם אם אינה מסכנת חיים, מצורף למאגר הסרטונים הלאומי שהוקם במסגרת המיזם.

סרטונים המכילים תיעוד של עבירות מתועדפות מועברים לאגף התנועה במשטרה, בתנאי שנמצא, כי ניתן לזהות בבירור את העבירה ואת מספר הרישוי של הרכב שנהגו ביצע את העבירה. מכאן ואילך, הטיפול במקרה נתון בידי המשטרה, ואם תמצא לנכון יישלח לנהג דו"ח תנועה או יוגש נגדו כתב אישום.

השלכות: המישור הפלילי מול המישור האזרחי

מטרתו העיקרית של מיזם שומרי הדרך היא מאבק בעבירות תנועה, ועל כן תיעוד עבירות תנועה בידי מתנדבי המיזם משמש בראש ובראשונה לאכיפת החוק על עברייני תנועה, במישור הפלילי.

ואולם, אם מדובר בתיעוד של עבירה שהובילה לתאונת דרכים, עשוי להיות לו שימוש גם במישור האזרחי, במסגרת תביעה לפיצויים בגין נזקי גוף או רכוש שתוגש ע"י מי מהצדדים לתאונה. במקרים שיפורטו בהמשך, יוכל צד לתאונה, או חברת הביטוח שביטחה את רכבו, לבקש את התיעוד, בין אם נעשה בו שימוש במישור הפלילי ובין אם לאו, ולהשתמש בו להוכחת אחריות הצד השני לתאונה או כדי להוכיח שהוא עצמו אינו אחראי לתאונה.

תביעות לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

ברגיל, תביעות לפיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים, יש להגיש בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ("חוק הפלת"ד). חוק זה קובע, כי מחובתה של חברת הביטוח של נהג הרכב המעורב בתאונה, לפצות את נוסעי הרכב, את הנהג עצמו וכן הולכי רגל שהיו מעורבים בתאונה, בגין נזקי הגוף שנגרמו להם בתאונה. חובה זו אינה תלויה במידת אחריותו של הנהג לתאונה.

על כן, לרוב, תיעוד עבירות תנועה ע"י "שומרי דרך" לא יהיה רלוונטי כראיה במסגרת תביעה לפי חוק הפלת"ד, שכן ממילא אין צורך להוכיח בתביעה כזו את אחריות הנתבע לתאונה. עם זאת, ייתכן כי התיעוד יהיה רלוונטי להוכחת תנאים אחרים הנדרשים בחוק לצורך ביסוס חובת הפיצוי של הנתבע וחברת הביטוח, כמו למשל, שאין מדובר בתאונה מכוונת.

תביעות נזיקין רגילות בגין נזקי תאונות דרכים

לעומת תביעות לפי חוק הפלת"ד, כאשר מדובר בתביעות נזיקין רגילות לפיצויים בגין נזקי תאונות דרכים, רק תובע שיצליח להוכיח את אחריות הנתבע לתאונה, יוכל לזכות בפיצויים. על כן במסגרת תביעות כאלה, לתיעוד עבירות שהובילו לתאונה שנעשה במסגרת מיזם "שומרי דרך" עשויה להיות חשיבות מכרעת במישור הראייתי.

מסלול תביעות הנזיקין הרגילות רלוונטי במגוון מקרים. למשל, פיצויים בגין נזקי רכוש שנגרמו בתאונת דרכים ניתן לתבוע רק במסלול זה, וכך גם כאשר הדרך לקבלת פיצויים בגין נזקי גוף לפי חוק הפלת"ד חסומה בפני הנפגע, מסיבות שונות המפורטות בחוק. לדוגמה נפגע שבעת התאונה לא היה לו כיסוי ביטוחי מתאים, לא יוכל לתבוע פיצויים לפי החוק הפלת"'ד, אך יוכל להגיש תביעת נזיקין רגילה נגד מעורבים אחרים בתאונה ולנסות להוכיח את אחריותם לתאונה.

האם התיעוד הוא ראיה חותכת במסגרת תביעות אזרחיות?

בעוד רמת ההוכחה הנדרשת במשפט הפלילי היא "מעבר לכל ספק סביר", בתביעות האזרחיות נטל ההוכחה הרובץ על התובע הוא נמוך יותר ועומד על רמת הסתברות של מעל 50 אחוז בלבד. לכאורה, אם כך, תיעוד של עבירות תנועה שביצע נהג נתבע יאפשר לתובע לעמוד בקלות בנטל ההוכחה הרובץ עליו לצורך ביסוס אחריות התובע לתאונה.

ואולם, בפועל, התיעוד אינו ערובה לכך שהתיק יוכרע לטובת התובע, שכן ניתן לחלוק בבית המשפט גם על סרטון המתעד, כביכול, עבירה של הנתבע. למשל, ניתן לנסות לטעון כי אין קשר סיבתי בין העבירה שבוצעה לבין התאונה או כי הסרטון אינו מוכיח בבירור כי אכן בוצעה עבירה.

על כן, בין אם ברצונכם לתבוע פיצויים על נזקי תאונת דרכים בעזרת תיעוד שנעשה במסגרת "שומרי הדרך", ובין אם תיעוד כזה עלול לשמש נגדכם כנתבעים, מומלץ כי תתייעצו בהקדם האפשרי עם עורך דין העוסק בתביעות תאונות דרכים.

ייעוץ משפטי מקצועי יאפשר לכם להבין אם וכיצד ניתן להשתמש בתיעוד התאונה במסגרת תביעת נזיקין, ומה כוחו הראייתי של תיעוד זה.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום דיני נזיקין

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

תגובות

1 תגובות

  • 11 באוקטובר 2018 בשעה 7:29

    מענין לדעת

התגובה שלך