הערכת המשקל היתה שגויה, לולד נגרם שיתוק

פסק דין: בתביעת רשלנות בלידה כנגד בית החולים מאיר נפסק: התובעים יקבלו כשניים וחצי מיליון שקלים בעקבות הערכת משקל שגויה מצד הצוות הרפואי.

בדיקת אולטראסאונד לעובר

פרע כתפיים בעקבות הערכה שגויה

פרע כתפיים הינו מצב שנוצר כאשר כתפי העובר אינן יכולות לעבור את תעלת הלידה, והעובר "נתקע" למעשה כשראשו בחוץ, אך כתפיו אינן מאפשרות לו לצאת החוצה לאוויר העולם. במצב חירום מיילדותי זה יש צורך בצוות רפואי מיומן ומקצועי, אשר יעבוד במהירות ובמיומנות על מנת לחלץ את העובר מבלי לגרום לו פגע.

ישנם סיבוכים רבים היכולים להתרחש במצב של פרע כתפיים. חלק מהסיבוכים הללו בלתי נמנעים, אך לצערנו חלק גדול מהסיבוכים נגרם בשל חוסר מיומנות של הצוות הרפואי אשר לא זיהה את המצב בזמן או שלא חילץ את העובר בצורה מקצועית דייה ובכך נגרם נזק  לעובר.

אם תחום ההריון ולידה רלבנטי עבורך, כדאי לך לקרוא גם על: מושגי יסוד ומונחים בתביעות רשלנות רפואית בלידה והריון.

תביעה: סבלה משיתוק כתוצאה מכשל בלידה

מקרה כזה קרה לג', אישה הסובלת מעודף משקל (125 ק"ג) ואשר היתה בהריונה העשירי. ג' הגיעה לבית החולים "מאיר" כשהיא בשבוע 40 להריונה ונמצא כי היא סובלת מיתר לחץ דם. לאחר בדיקות ולאור חשד לרעלת הריון הוחלט לאשפזה במחלקת יולדות לצורך השגחה. במהלך אשפוזה במחלקה בוצעו ל-ג' מספר בדיקות ובתיעוד הרפואי נרשם כי ל-ג' נטייה לעוברים גדולים (הגדול ביניהם שקל 4.5 ק"ג). לאור נטייתה זו וכן הממצאים המצביעים על לחץ דם גבוה הוחלט לתת לג' זירוז, בתחילה באמצעות נרות ובהמשך אף ניתן לה פיטוצין. ל-ג' בוצעה בדיקת us אשר הצביעה על עובר יחיד במצג ראש וכמות מי שפיר תקינה.

לאחר מספר שעות נמצא כי ל-ג' פתיחה מלאה. כשעה לאחר שאובחנה פתיחה מלאה נמצא כי עדיין קיים מרחק רב בין הראש לאגן האישה ולאור זאת הוחלט לנסות "למשוך" את העובר באמצעות ואקום. לידת הואקום החלה ולאחר מספר דקות יצא ראש העובר. לאחר שכתפי העובר לא יצאו זמן רב בוצע "חילוץ" אשר לאחריו נולדה תינוקת במשקל 5.440 ק"ג. לאור הסיבוך בהוצאתה סבלה התינוקת משיתוק בידה השמאלית אשר בעקבותיו ובמהלך חייה נאלצה לעבור 6 ניתוחים שונים אשר גם בהם לא היה כדי לשפר את מצבה, והיא נותרה משותקת ביד אחת לכל אורכה.

בעקבות המקרה הגישה ג' תביעת רשלנות רפואית בלידה כנגד בית החולים מאיר.

המומחה מטעם ג' קבע נחרצות כי היו מספר גורמי סיכון להתרחשות של פרע כתפיים במקרה זה ואשר חייבו לסיים את ההריון בניתוח קיסרי ולא לידה וגינאלית, לרבות: השמנת יתר של האם, וולדנות יתר בעברה, עובר מאקרוזומי (גדול) ומהלך לידה ממושך.

מנגד, טען המומחה הרפואי מטעם בית החולים כי לאור השמנת היתר של האם הרי שניתוח קיסרי היה מסכן את חייה. כן טען כי לא היתה כל אינדיקציה לבצע ניתוח קיסרי הן משום שהאם לא היתה סכרתית והן משום שבשל עברה המיילדותי ניכר שהאגן שלה היה גדול דיו בשביל לאפשר מעבר של עוברים גדולים (בעבר ילדה ילד במשקל 4.5 ק"ג). המומחה מטעם בית החולים הוסיף וטען כי לא היה ניתן לבצע מדידה מדויקת של העובר בשל עודף המשקל הקיצוני של ג' האם, וכי טענתה של ג' לרשלנות רפואית בלידה מהווה בעצם "חוכמה שלאחר מעשה".

בית המשפט: הצוות הרפואי הסתפק בהערכה ישנה והתרשל

ביום 29.12.08 ניתן פסק דין ובו קיבל בית המשפט את תביעתה של ג' ואת טענתה לרשלנות רפואית בלידה שגרמה לפרע כתפיים אצל ביתה.

בית המשפט קבע, כי היתה מוטלת על הרופאים החובה לאסוף את כל הנתונים הרלוונטיים ולפעול במיומנות רפואית סבירה על יסודם. מעבר לכך, קבע בית המשפט, אין זה מספיק כי הרופא יסיק מסקנות רק מהנתונים אשר בפניו, אלא על מנת למלא את חובתו עליו לברר ולחקור את העובדות לעומק ולעמוד על יסודן. במקרה של ג', כך קבע השופט, היו קיימים מספר גורמי סיכון לפרע כתפיים (השמנת יתר של ג', עבר מיילדותי עשיר ועוד), אך למרות נתונים אלו, לא בוצעה ל-ג' הערכת משקל של העובר עם קבלתה לחדר הלידה, והצוות הרפואי הסתפק בנתוני הערכת המשקל שבוצעה לה שמונה ימים קודם לכן.

אם היתה מבוצעת הערכת משקל עדכנית עם הגעתה של ג' לחדר הלידה, היה ניתן לראות כי מדובר בעובר מאקרוזומי שמשקלו מעל 5 ק"ג, ואז היה מתחייב בנסיבות לבצע ניתוח קיסרי ולא לנסות ליילד את ג' בלידה וגינאלית.

בית המשפט קבע כי לאור הרשלנות החמורה במהלך הלידה של ג' אשר גרמה לשיתוק ביד שמאל של בתה, שיתוק אשר ישפיע עליה בכל תחומי החיים ויקשה על תפקודה, על בית החולים לשלם ל-ג' פיצויים בסך של 2,485,000 ש"ח.

לעיון בפסק הדין המלא: ת"א 8363/06

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום רשלנות רפואית

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך