פיצויים ביטוח לאומי

הליכי מימוש הזכויות במוסד לביטוח לאומי כרוכים בבירוקרטיה מסורבלת וקשה אשר אינה מנת יומו של אדם מן היישוב. על מנת שתוכלו להבין בקליפת השום כיצד עובד המוסד לביטוח לאומי, ומה צריך לעשות בכדי להגיש תביעת פיצויים, ערכנו עבורכם כתבה זו.

תשלום פיצויים על ידי הביטוח הלאומי

פיצויים ביטוח לאומי: מוסד הביטוח הלאומי אמור על פי חוק להעניק שירותים סוציאליים לאזרח. אלא, שבפועל מרוב הטפסים הרבים והמסורבלים, הבירוקרטיה והקושי בהתמודדות עם פקידים חסרי סבלנות, איננו תמיד מבינים את זכויותינו לאשורם. לעיתים קרובות אנו נתקלים בשאלות של אזרחים תמימים השואלים: האם אני זכאי לתשלום פיצוי ? לאיזה גמלאות אני זכאי או עשוי להיות זכאי ? מהם שיעורי הפיצויים המשולמים על ידי ביטוח לאומי ? מה עליי לעשות על מנת לקבל תגמולים אלה ? ועוד.

על כל אלה ועוד נושאים הקשורים ננסה לעמוד בקצרה בכתבה הבאה.

הגמלאות המשולמות בביטוח לאומי

ביטוח לאומי מורכב ממספר ענפים (ענף ביטוח נפגעי עבודה, ענף ביטוח נכות כללית, ענף ביטוח זקנה ושארים, ענף ביטוח סיעוד, ענף ביטוח אימהות, ענף ביטוח נפגעי תאונות ועוד). הגשת תביעה לתשלום פיצויים ביטוח לאומי נעשית על ידי המבוטח אל הענף הרלבנטי ולא באופן כללי. כך למשל אדם הנפגע תוך כדי ועקב עבודתו יפנה אל ענף נפגעי עבודה בביטוח הלאומי ואדם הסובל ממצב של אובדן כושר עבודה שלא בשל עבודתו יפנה אל ענף נכות כללית בביטוח הלאומי. מכאן, ניתן להסיק כי תשלומי פיצויים ביטוח לאומי משולמים על פי הכללים הנהוגים בענף הספציפי. לכן, ככל ונפגעת עקב תאונת עבודה אנו ממליצים לכם לעיין באתר בנוסף בכתבות העוסקות בענף זה.

באשר לגמלאות הניתנות במסגרת תביעות לביטוח לאומי, ניתן איפוא לומר כי קיימים באופן עקרוני שני סוגים: [א] גמלאות בכסף [ב] גמלאות בעין, כאשר גם במקרה זה בכל ענף בביטוח לאומי ניתנות גמלאות שונות ובשיעורים שונים.

כך למשל, שיעורי הקצבה החודשית המשולמים למבוטח במסגרת ענף ביטוח נפגעי עבודה לעומת ענף ביטוח נכות גבוהים יותר.

דוגמה להמחשה

לשם המחשת סוגי הגמלאות בענף נפגעי עבודה, עשוי להיות מבוטח זכאי לגמלאות הבאות במסגרת תביעת פיצויים ביטוח לאומי:

[א] טיפול רפואי חינם לצרכי החלמה ושיקום, לרבות הוצאות נסיעה. הטיפול הרפואי ניתן לעובד במסגרת מרפאות קופת החולים בה הוא חבר ויינתן לאחר המצאת טופס בל / 250 אשר נמסר על ידי המעביד.

[ב] דמי פגיעה, המשולמים עבור אובדן ימי העבודה בהם נזקק העובד למנוחה וטיפול רפואי עקב תאונת עבודה, באופן מלא או חלקי. הגמלה ניתנת לכל היותר למשך 91  ימים. שיעור הגמלה המלאה ליום הוא: 75% מסך השכר החודשי בשלושת החודשים שקדמו לתאונה לחלק ב- 90, אך לא יותר מתקרה המשתנה מעת לעת (930 ? נכון ל – 9/08). כל זאת בניכוי מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

[ג] נפגע אשר עם תום הטיפולים הרפואיים נותר נכה בשיעור הגבוה מ- 20% זכאי לקצבה חודשית. הקצבה מחושבת באופן יחסי מתשלום הקצבה אשר היתה ניתנת למבוטח במידה והיה סובל משיעור נכות של 100%. תשלום קצבה חודשית לנכה הסובל מ- 100% הוא: שיעור דמי הפגיעה ליום X 30 (בכפוף לתקרה הקבועה בחוק). במידה ואדם סובל מ-50% נכות, הרי שיקבל מחצית הגמלה. נכה שנותר עם נכות צמיתה הנמוכה משיעור 20% אך גבוה מ- 9% יקבל מענק חד פעמי בשיעור של: קצבה חודשית X 43.

[ד] פרט לגמלאות הנ"ל עשוי נפגע תאונת עבודה להיות זכאי לשיקום מקצועי, על מנת לאפשר לו להשתלב במעגל העבודה.

חשוב לומר כי פרט לגמלאות הנ"ל אשר הובאו לשם הדוגמא בלבד ישנן גמלאות נוספות. לכן, אנו ממליצים לכם לעיין בענף הביטוח הרלבנטי.

כיצד ממשים את הזכאות לגמלאות?

בראש ובראשונה יש להגיש טפסי תביעה המתאימים לענף הביטוח הספציפי. את הטפסים יש למלא כדבעי ולצרף אליהם את המסמכים הדרושים. לאחר הגשת התביעה, תזומנו לוועדה רפואית (תלוי בענף) ולאחריה תינתן החלטת הועדה הרפואית לה השפעה ישירה את שיעורי הגמלאות. לאור המסורבלות שיש בטפסים, אשר לא תמיד נהירים לאלו מאיתנו הלא בקיאים בתחום, וההתמודדות המלחיצה עם ועדה רפואית, אנו ממליצים לכם להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי, קודם להגשת תביעת פיצויים ביטוח לאומי. מילוי לא נכון של הטפסים או אמירה לא נכונה בפני הוועדה, גם אם נעשה בשל טעות תמימה עשויים פעמים רבות לגרום לדחייה של תביעת הביטוח והתגמולים.

לקבלת ייעוץ משפטי על ידי עורך דין ביטוח לאומי הבקיא בתחום, באפשרותכם לפנות אלינו באמצעות טופס יצירת הקשר המופיע באתר.

ייעוץ בשלב מוקדם טרם הגשת תביעת פיצויים עשוי לשפר את מצבכם המשפטי וסיכויי תביעתכם.  

 נדגיש כי פנייתכם חסויה ואינה כרוכה בהתחייבות.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום ביטוח לאומי

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי למבוטח" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

תגובות

4 תגובות

  • 14 במרץ 2018 בשעה 18:20

    נפגעי עבודה מפעל

  • 8 באפריל 2017 בשעה 21:15

    האתר עזר לי מאוד תודה רבה
    צריך ללכת להביא את הטופס נכות כללית

    • 9 באפריל 2017 בשעה 12:27

      הי לריסה, שמחים לשמוע. תרגישי בנוח להתייעץ עימנו בכל עת בפורומים המקצועיים העומדים לרשותך. בריאות שלמה והצלחה!

  • 8 באפריל 2017 בשעה 21:14

    אני מודה לכם על המידע באתר וצריכה עזרה במילוי הטפסים

התגובה שלך