תאונות עבודה: מי נגד מי ומהן זכויות העובד?

תאונות עבודה לצערנו נפוצות בקרב תעשיות שונות, ולצערנו עובדים רבים אינם מודעים לזכויות המגיעות להם על פי חוק.  קראו וגלו מידע הנחוץ בתהליך כמו גם הזכויות המגיעות לכם על פי חוק. 

זכויות עובד שנפגע בתאונה

תאונות עבודה מוגדרות בחוק כפגיעות שהתרחשו בכל זמן בו העובד היה קשור למקום עבודתו. זמנים אלו כוללים גם הגעה ועזיבה שלא הייתה בהם סטייה משמעותית מנתיב הנסיעה למקום העבודה, וכן הפסקות אוכל מחוץ למתחם התעסוקה. בד בבד, הגדרת תאונות עבודה כוללת פגיעה על ידי גורם, עובד, מבקר במקום העבודה, בעיות בריאותיות שנגרמו כתוצאה מחשיפה מתמשכת או טראומטית או ניסיון מצד הנפגע להציל חיים או רכוש במקום העבודה או בסמוך אליו. חשוב לציין שחוקים אלו חלים גם על עצמאים שנפגעים בשעות עבודתם.

חוק הביטוח הלאומי קובע כי מוקנות לנפגעי תאונות עבודה זכויות לפיצויים עקב פגיעתם, המשקללות טיפול רפואי, אשפוז, תקופת מנוחה, התאוששות, החלמה ושיקום. פיצויים אלו יסופקו כמענק כספי או כטיפולים ממומנים מטעם שירותי הבריאות של המדינה. בנוסף לכך, החוק קובע כי נפגעי תאונות עבודה זכאים לפיצויים כספיים בגין אובדן ימי עבודה או יכולת השתכרות.

במידה והפגיעה גרמה לנכות הנפגע זכאי הוא לקצבת נכות, למענק נכות ולגמלאות בהתאם לרמת נכותו שתקבע על ידי ועדות רפואיות מיוחדות.

על תביעות וערעורים בבית דין

במקרים לא מעטים נדחות טענות הנפגעים לפיצויים בגין נזקי תאונות עבודה. המוסד לביטוח לאומי מפעיל בדומה לחברות הביטוח הפרטיות לעיתים קרובות חוקרים פרטיים על מנת לחקור את מצבו הבריאותי של הנפגע, וכן על מנת לדלות את מידע ופרטים אודות התאונה. חוקרים אלו מקליטים ומצלמים את המבוטח תחת זהות בדויה, ואף מצליחים לגרום לו לומר דברים שבבית הדין ישמשו כנגדו.

חשוב לדעת שניתן לערער על דחיות אלו בבית דין ארצי לעבודה, ושבהיותם מודעים לעמדת העליונות של הצד הנתבע פוסקים בתי הדין במקרים רבים לטובת הנפגעים. אולם, חשוב להיעזר בעורך דין המתמחה בתביעות תאונות עבודה אשר יטפל בתביעה ויציג כראוי הוכחות בגין חפותו ופגיעתו של התובע. יש לציין שאף אם תביעות אלו נדחות עדיין אין זה סוף פסוק. ניתן לערער על פסק הדין בבית הדין הארצי לעבודה שבירושלים.

עובד, דע את זכויותיך בעזרת ייעוץ מקצועי

על מנת לממש זכויות ופיצויים עבור נפגעי תאונות עבודה, חשוב להיעזר בעורך דין מקצועי המתמחה בתחום ואמון על מגוון היבטיו. עורך הדין ידאג ליידע את הנפגע לגבי זכויותיו הקיימות בחוק, ומדובר בזכויות שרבים מהנפגעים כלל אינם  מודעים אליהן. לדוגמא, בעת תאונת עבודה על הביטוח הלאומי לממן את כל הטיפולים אשר להם נזקק הנפגע, כולל טיפולים שאינם כלולים בסל הבריאות. אולם בפועל קופות החולים אינן מודעות לכך ולכן מעניקות לנפגעים טיפולים חלקיים או חלופיים שאכן כלולים בסל. עורך דין תאונות עבודה ידריך את לקוחותיו כיצד לקבל מהמוסדות הרפואיים טיפול רפואי מלא, משופר וההולם את מצבם.

הידעת? ישנה זכאות להחזרים בגין ציוד רפואי

נפגעי תאונות עבודה נזקקים לעיתים קרובות לציוד ציוד רפואי שאינו מסופק באופן ישיר על ידי קופות החולים, כמו  מכשירי שמיעה ופרוטזות. בעזרת עורך דין תוכלו לברר האם אתם זכאים מבחינת הביטוח הלאומי לקבל את המכשירים ישירות מהספק. בירור זה יחסוך לכם בהמשך הרבה טרחה וכאב ראש, הכרוכים בקבלת החזרי הוצאות על ציוד מספקים שאינם מאושרים על ידי הביטוח הלאומי. בנוסף, הביטוח הלאומי מממן את עלות הנסיעות של נפגע תאונות עבודה למטרות טיפול רפואי. עורך הדין ידאג שתאספו את כל הקבלות והאישורים אודות נסיעות אלו, ויעבירם בבוא העת באופן מרוכז לביטוח הלאומי על מנת לקבל החזר מלא.

לסיכום

תאונות עבודה מתחלקות לשלושה ענפים עיקריים – תאונות חד פעמיות שהתרחשו כתוצאה משגגה, תקרית או רשלנות, מחלות מקצוע, ובעיות מיקרו טראומטיות הנוצרות עקב מפגעים קבועים ומתמשכים. בכל אחד ממקרים אלו, על מנת ליהנות ממלוא הזכויות והפיצויים המגיעים לנפגע כחוק, חשוב להיעזר בייעוץ משפטי הולם. מומלץ לבחור בעורך דין שהינו מנוסה ובקיא ברזי דיני הנזיקין, הביטוח והרפואה.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום תאונות עבודה

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך