איך טיפול קולונוסקופיה עלול להשתבש ומה עושים?

קולונוסקופיה (Colonoscopy) היא אמנם מילה שגורמת לאנשים רבים להתכווץ, אבל מדובר בבדיקה חשובה שמאפשרת התמודדות יעילה ומהירה יחסית עם מחלות במעי הגס, ואף חשוב מכך, מאפשרת למנוע אותן מלכתחילה בשל חשיבותה, ביצוע לקוי של הבדיקה או אי ביצוע כלל עלול לגרום נזקים קשים למטופלים עד כדי אובדן חיים.

רשלנות בקולונוסקופיה

איך ומתי הטיפול עלול להסתבך?

הבדיקה מבוצעת באמצעות החדרת צינור דק עם מצלמה קטנה בקצהו למערכת העיכול, הליך שעלול להיות לא נעים ולכן זכה ליחסי ציבור לא ממש טובים. אך כאן טמון גם היתרון הגדול של הבדיקה: הואיל והצינור המוחדר לגוף מצויד במצלמת וידאו, הרי שבאמצעותה אפשר לאתר בקלות מחלות וסיבוכים במעי, ולטפל בהם באופן עדין ונקודתי.

לרוב, קולונוסקופיה מבוצעת כאשר המטופל מתלונן על כאבים חזקים בבטן התחתונה, בעיות עיכול חוזרות, אנמיה או ירידה במשקל. במקרים כאלה הרופא נדרש להיות קשוב לתלונות המטופל, כי אם לא עורכים את הבדיקה התוצאה עלולה להיות חמורה.

סיבוכים בעקבות בדיקת הקולונוסקופיה עלולים להיחשב כרשלנות רפואית במקרים של קרע במעי כתוצאה מהבדיקה, זיהום או דימום שנגרמו מהתנהגות בלתי סבירה של הרופא או מביצוע הבדיקה שלא לפי הפרקטיקה המקובלת וכן אי ביצוע הבדיקה במקום בו היא עשויה לסייע למטופל ואף להציל את חייו, כמתואר במקרה הבא.

רשלנות בקולונוסקופיה

התביעה: הרופאים התרשלו

ברטה מרציאנו ז"ל שילמה בחייה על אי ביצוע בדיקה. היא הלכה לעולמה יום לפני חגיגת בר המצווה של בנה כתוצאה מסרטן המעי הגס, שיכול היה להתגלות לו הייתה עוברת הליך קולונוסקופיה [ע"א 9656/03].

תחילתו של המקרה היא בכאבים חזקים שחשה מרציאנו ז"ל בבטנה. היא נשלחה לסדרה של בדיקות, התאשפזה בבתי חולים ואובחנה כסובלת מבקע סרעפתי. לאורך חודשים לא הופנתה לבדיקת קולונוסקופיה. כשהכאבים לא פסקו היא פנתה למיון, וגילתה שהיא חולה בסרטן המעי שהתפשט בגופה. היא החלה בטיפולים כימותרפיים, אולם המחלה הייתה במצב מתקדם והיא נפטרה.

בית החולים סורוקה סיפק שורה של הסברים למחדל: קשה לאבחן סרטן מהסוג שהמנוחה סבלה ממנו, עברה הרפואי של המטופלת מנע אבחון מוקדם, בדיקות רבות אחרות שנעשו לה נמצאו תקינות ושיקול הדעת הרפואי שננקט היה תקין.

"אי ביצוע בדיקה זו רשלנות רפואית"

שופטי בית המשפט העליון קבעו באופן נחרץ שצריך היה לערוך למנוחה בדיקת קולונוסקופיה, ולכן אי הביצוע של הבדיקה הוא רשלנות רפואית.

תלונות חוזרות על כאבי בטן לאורך תקופה ממושכת צריכות היו לגרום לרופא סביר להציע לערוך קולונוסקופיה, ואף לחשוד שהמטופלת סובלת מסרטן המעי הגס. יתרה מזאת, קולונוסקופיה היא בדיקה פופולרית המומלצת למטופלים בגילה של המנוחה, גילאי 50 ומעלה. כל הנסיבות הללו היו צריכות להדליק נורה אדומה לרופאים, שהתרשלו בתפקידם.

בנוסף לכך, השופטים מצאו שיש קשר סיבתי בין התרשלות הרופאים לנזק שנגרם למרציאנו ז"ל. כלומר, בסבירות גבוהה, בדיקת הקולונוסקופיה הייתה מביאה לאבחון מוקדם בהרבה של הסרטן וכתוצאה מכך ולהארכת תוחלת חייה של המנוחה.

יורשיה של ברטה מרציאנו קיבלו פיצויים מבית החולים: 175,000 שקלים על קיצור תוחלת החיים ואובדן הנאות, 30,000 שקלים בגין כאב וסבל, 15,000 שקלים בגין הפסד ההשתכרות של בעלה של המנוחה. בנוסף קיבלו 5,000 שקלים בגין מסיבת בר המצווה שהמשפחה נאלצה לבטל בגלל פטירתה של האם ו – 5,000 שקלים עבור הוצאות קבורה.

טיפול קולונסקופיה שהשתבש

ההבדל בין סיכון שהתממש לבין נזק מרשלנות רפואית

כמו כל בדיקה רפואית, גם בדיקת הקולונוסקופיה כרוכה בסיכונים שונים: לרוב מדובר בסיכון של דימום בעקבות ההליך או נקב בדרכי העיכול. עם זאת, לא כל פגיעה שנגרמה כתוצאה מהבדיקה היא בהכרח רשלנות רפואית.

כך למשל במקרה שהגיע לבית המשפט המחוזי בתל אביב (ת"א 28023-06-10), טענה אלמנה שבדיקת הקולונוסקופיה הווירטואלית שבוצעה בבעלה נערכה ללא התחשבות בגילו (76) ובסיכונים הכרוכים בבדיקה. מדובר בבדיקה שבה מחדירים אוויר למעי הגס כדי לנפחו, ואינה דורשת החדרת צינורית למעי כמו בבדיקה 'רגילה'. בעקבות הבדיקה המטופל סבל מנקב במעי והובהל לניתוח חירומי בבית החולים. בניתוח נכרתו חלקים מהמעי שלו והותקנה לו סטומה (פיום במערכת העיכול). אחרי הניתוח הוא נזקק לאשפוז ממושך בבית החולים שפגע באורח חייו ובמצבו הנפשי.

הצדדים במקרה זה היו חלוקים ביניהם בשאלה האם הרופאים קיבלו את ההחלטה הנכונה כשהחליטו לבצע קולונסקופיה וירטואלית בהתחשב בגילו ובמצבו הרפואי של המטופל, וכן בשאלה האם ההליכים הרפואיים בוצעו באופן המקובל במקרים כאלה. הרופאים מצידם טענו שפעלו לפי הסטנדרט הרפואי הנדרש.

ואכן, נקבע שהרופאים לא התרשלו. בית המשפט הדגיש שבמקרה זה התממש אחד מהסיכונים הכרוכים בביצוע קולונוסקופיה, והרופאים פעלו כפי שנדרש מהם. מדובר בסיכון מוכר וידוע של ההליך והתממשותו אינה מעידה על רשלנות רפואית.

ככלל, ניתן יהיה להכיר ברשלנות רפואית כאשר הרופא פעל בדרך שאינה סבירה או מנוגדת לדרך הרפואית המקובלת ולכן גרם נזק למטופל.

התייעצויות בעיקר בנושאים רפואיים, במיוחד כאלה הנוגעים למערכת העיכול ובדיקות קולונוסקופיה הן עניינו האישי של המטופל. אולם חשוב לערוך אותן כי הן עשויות להציל חיים.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום רשלנות רפואית

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך