גניבת רכב בלתי מאויש אינה מהווה בסיס אוטומטי לדחיה

גניבת רכב לא מאוייש

ישנם מצבים בהם אדם יוצא מרכבו ומותיר אותו מונע, למשל בתחנת דלק או בפיצוצייה, או אם יצא לרגע מהרכב כדי לדבר עם חבר. אולם, לפני שמבצעים אקט שגרתי ויומיומי זה מומלץ לחשוב פעמיים, שכן כך הופך הרכב טרף קל לגנבים מיומנים וערניים. יתר על כן, חשוב לדעת כי חברות הביטוח נוטות לדחות תביעות מעין אלו, בטענה שהבעלים הפקיר את רכבו ללא אמצעי מיגון ובכך תרם למעשה למצב של גניבת רכב בלתי מאויש. יחד עם זאת, בעזרת עורך דין מיומן בתחום ניתן לטעון כי הרכב אכן היה מאויש בעת גניבתו, ולכן זכאי הבעלים זכאים בפיצויים מחברת הביטוח בגין הגניבה.

נדחתה תביעתכם לאחר גניבת רכב? התייעצו כעת: פורום דיני ביטוח.

תביעות ביטוח גניבת רכב – מאויש או בלתי מאויש ?

כאשר נגנב רכב שנעזב למספר רגעים ללא אמצעי מיגון, נוטות חברות הביטוח לטעון כי הוא הושאר בלתי מאויש. ואולם ניתן להפריך טענה זו בטענה נגדית לפיה הרכב אכן היה מאויש בעת גניבתו, מכיוון שהבעלים שהה בסמוך לו (בעל שליטה ובקשר עין) כאשר אירעה הגניבה, ולכן לא היה מחויב להפעיל את אמצעי.

סוגיה זו של גניבת רכב בלתי מאויש או מאויש הינה נפוצה מאוד בין תביעות ביטוח המגיעות לבתי המשפט בארץ. פסקי הדין בתביעות אלו משתנים בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה, וכן לפי תנאי והוראות הפוליסה עליה חתם המבוטח. הקו המנחה בהטיית כף המאזניים הינו ההוכחה, באם היה לנהג הרכב קשר עין עם רכבו ויכולת שליטה יישומית  ברכב.

יש לדעת כי שליטה יישומית איננה פרשנות אינה חד משמעית והיא מתייחסת לבחינת יכולתו של הנהג למנוע את הגניבה במידה והיה רואה את הגנב מבעוד מועד. באם אכן היתה שליטה כזאת הרי שהאירוע ייחשב כגניבת רכב מאויש אשר לא היה צורך למגנו, ולהיפך – במידה ולא היה קשר עין של הנהג עם רכבו ו/או לא הייתה לו שליטה יישומית עליו, ייחשב המקרה כגניבת רכב בלתי מאויש אשר נדרש היה למגנו.

דוגמאות לפסקי דין בגין גניבת רכב בלתי מאויש

כאמור, פסקי הדין במקרים של תביעות ביטוח רכב בגין גניבתו בזמן שהיה בלתי מאויש, משתנות בהתאם לתנאים הספציפיים של כל מקרה. להלן דוגמאות:

  • בתביעת ביטוח של אדם אשר עצר בתחנת דלק על מנת למלא אוויר ויצא מרכבו המונע, פסק בית המשפט כי הרכב היה מאויש מכיוון שבעליו בשליטה ואכן ראה את רכבו ברגע שנגנב. מכיוון שהיה עסוק במילוי אוויר בגלגל באותו שבריר שנייה נגנב הרכב, ולכן אין מדובר בהפקרה, אלא בגניבת רכב מאויש תחת אפו של בעליו.
  • בתביעת ביטוח אחרת טענה חברת הביטוח כי הרכב היה בלתי מאויש והושאר עם מפתחות בניגוד לנדרש בפוליסה, אולם הטענה נדחתה בית המשפט והוכרה כמקרה של גניבת רכב מאויש. מדובר בפסק דין שהושג לאחר שנים רבות בהן התעקשה חברת הביטוח שלא לשלם  למבוטח, מכיוון שלטענתה הנ"ל הציג עם השנים גרסאות סותרות למקור. עם זאת, חברת הביטוח עצמה לא הצליחה להציג בפני בית המשפט אף לא אחת מאותן גרסאות סותרות, לכן נפסק שעליה לשלם לנתבע את מלוא הפיצויים בגין גניבת רכבו, וכן ריבית עונשין מלאה עקב ניסיון מכוון להפר את פוליסת הביטוח.

קבלת פיצויים על רכב שנגנב בעזרת עורך דין מיומן

מן האמור לעיל עולה באופן ברור כי בתביעות ביטוח גניבת רכב ישנה חשיבות מרכזית לפסיקה, באם היה הרכב בלתי אויש וממוגן. מדובר כאמור במצבים שאינם חד משמעיים וניתנים לפרשנות הפוכה בתכלית בעת הצגתם לפני בית המשפט. מכיוון שבמצבים מורכבים אלו נבחן כל מקרה לגופו, חשוב מאוד להסתייע בעורך דין מיומן ומנוסה בתחום ביטוח רכב גניבות, המכיר את דקויות החוק ועשוי להטות את הכף לטובתכם.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום דיני ביטוח

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי למבוטח" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך