נפגעת בתאונת דרכים? את המידע הבא חשוב להכיר

תאונות דרכים בישראל הן נושא כאוב ומצער העולה לכותרות באופן יומיומי. פגיעה בתאונה מעוררת לרוב שאלות לא פשוטות הנוגעות לזכויותינו. בחלק מהן, נעסוק בכתבה הבאה.    

סוגיות מרכזיות

תאונות דרכים קטלניות הפכו לשגרה בלתי נתפסת וכמעט כל אחד ואחת מאיתנו היה מעורב בשלב כזה או אחר בחייו באירוע תאונת דרכים ולא אחת שאלנו את עצמנו שאלות לא פשוטות:

האם מדובר בכלל במקרה תאונת דרכים? האם לשם מימוש זכויותינו עלינו לפנות אל עורך דין תאונת דרכים ?

האם אנו נושאים בשכרו של עורך דין תאונת דרכים או שמא חברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה ? האם פגיעה על ידי קלנועית או רכבת היא תאונת דרכים המזכה בפיצוי?

האם אני זכאי לפיצוי למרות שאני אשם בתאונה? האם בן משפחתי שניזוק נפשית כתוצאה מפגיעתי זכאי לפיצוי?

את מי עלי לתבוע וכיצד? מהו הפיצוי לו אני זכאי? האם רק בגין נזקי גוף זכאי נפגע תאונת דרכים? כיצד לבחור עורך דין?

מה תפקידו של עורך הדין לתאונות בדרכים ? ועוד כהנה וכהנה שאלות עליהן נשתדל לענות במסגרת הכתבות בנושא המתפרסמות באתר.

המענה לחלק מהשאלות אינו פשוט כלל ועיקר, שכן מלבד נזקי גוף ונפש, עשויים להיגרם לנפגע תאונת דרכים גם נזקים כספיים, בייחוד כאשר נגרמות תאונות דרכים קטלניות. לעיתים, נאלצים נפגעים להחסיר שעות וימים מעבודתם ומתקשים לחזור לשגרת חייהם, בשל המגבלות הגופניות והנפשיות הפוקדות אותם.

קושי זה עשוי להסב אצל נפגעים וכל שכן נפגעי תאונות דרכים קטלניות הפסדי שכר ניכרים. לכך יש להוסיף את הכאב והסבל הרב הנגרם, כמו גם ההוצאות הרבות אותם נדרש להוציא נפגע תאונת דרכים כגון הוצאות רפואיות, הוצאות עבור עזרה בעבודות משק הבית, הוצאות נסיעה וניידות ועוד. (ראה/י בנוסף חישוב הפיצוי בתאונות דרכים).

אחריות מוחלטת לפיצוי

מימוש זכויות ופיצוי עבור נזקי גוף ונפש בתאונות דרכים בישראל, מוסדר בחוק הפלת"ד, המהווה אחד מעמודי התווך עליהם נשען ציבור רחב של נפגעי תאונות דרכים בישראל ובו הסדרים ועקרונות מיוחדים.

אחד העקרונות הבולטים שאומץ בחוק הנ"ל הוא עקרון ה"אחריות ללא אשם", לפיו במקרה של תאונה, לא בודקים כלל מי מהמעורבים "אשם" בקרות התאונה והנפגע זכאי לפיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו לו ונזקים נוספים, אפילו תאונת הדרכים אירעה באשמתו.

הערכת נכות בעזרת מומחה מטעם בית המשפט בלבד

החוק קובע הסדר מיוחד נוסף, לפיו נפגע תאונת דרכים אינו רשאי להגיש עם תביעתו חוות דעת של מומחים רפואיים מטעמו לשם הוכחת מגבלותיו הרפואיות והתפקודיות וצרכיו הרפואיים, זאת להבדיל מתביעות נזקי גוף אחרות. מומחים אלה ימונו על ידי בית המשפט, בהתאם לצורך ובכפוף לכללים הקבועים בחוק.

חשוב לדעת, כי בתי המשפט לא ממהרים למנות מומחים רפואיים והם ייעשו כן רק על סמך תשתית רפואית מינימלית. לכן, לתיעוד הרפואי שבידי נפגע תאונת דרכים, קיימת השפעה מכרעת על ניהול ההליך המשפטי.

מהו שכרו של עורך דין לתאונות דרכים?

באופן כללי, הסכם בין עורך דין ללקוחו הינו הסכם לכל דבר אשר בבסיסו עומד חופש החוזים. כך יכול עורך דין אחד להציע שכר טרחה אחר מעורך דין שני וללקוח נתונה זכות הבחירה להחליט מי יהא איש אמונו.

לא רבים יודעים, אך שכרו של עורך דין כפוף לשיעורים שנקבעו בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ונקבע בהתאם לשלב שבו מסתיים התיק.  בניגוד לנוהג הרגיל שפורט לעיל, בתביעות תאונות דרכים, ביקש המחוקק להסדיר את נושא שכר הטרחה של עורך הדין. לפיכך, קבע המחוקק בחוק הפיצויים אחוז מקסימלי אותו רשאי עורך דין לגבות, במידה ושכר הטרחה נקבע לפי תוצאות הטיפול. יש לציין, כי עורך דין רשאי על פי חוק להציע את שירותיו בתשלום שלא לפי תוצאות הטיפול.

ככל ששכר הטרחה של עורך הדין יהיה לפי תוצאות הטיפול, לא יעלה השכר על האחוזים הבאים הקבועים בחוק:

  • בפשרה אשר הושגה לפני שהוגשה תביעה לבית המשפט – שכר טרחת עורך דין יעמוד על 8% בתוספת מע"מ מסכום הפשרה.
  • בפשרה אשר הושגה אחרי שהוגשה תביעה לבית המשפט אך לפני שניתן פסק דין – שכר טרחת עורך דין לתאונת דרכים יעמוד על 11% בתוספת מע"מ מסכום הפשרה.
  • אם לא הושגה פשרה וניתן פסק דין – שכר טרחת עורך הדין  יעמוד על 13% בתוספת מע"מ מהסכום שנפסק.

[לחץ כאן לכתבה נפרדת העוסקת בדרך החישוב וכיצד עו"ד תאונות דרכים מוכיח את ראשי הנזק אשר בעבורם נפסק פיצוי]

הנה כי כן, מעבר להיות חוק הפיצויים הינו סוציאלי בכל הנוגע לכך שאין כל צורך בהוכחה של "אשם" לצורך קבלת פיצוי, הרי שזו גם הדרך שהותוותה בכל הנוגע לקביעת שכר הטרחה. יש לציין, כי בסופו של ההליך פרט לפיצוי לו זכאי נפגע, פוסק בית המשפט גם את שכרו של עורך הדין ומחייב את חברת הביטוח לשאת בו. במידה והתיק מסתיים בפשרה בטרם הוגשה תביעה לבית המשפט, נהוג שחברת הביטוח מוסיפה לפיצוי גם את שכרו של עורך דין תאונות דרכים.

לסיכום

לצורך קבלת הפיצוי המרבי לו אתה זכאי עקב תאונת דרכים ולנוכח ההסדרים המיוחדים הקבועים בענף זה, אנו ממליצים לך להיוועץ על-ידי עורך דין תאונות דרכים, בסמוך ככל הניתן לתאונת הדרכים. בנוסף, באפשרותכם להעמיק ולהרחיב את הידע בנושא תאונות דרכים בעזרת כתבות שונות המתפרסמות מעת לעת באתר.
            
לקבלת ייעוץ משפטי והערכת סיכויי תביעתכם על ידי עו"ד, באפשרותכם לפנות אלינו באמצעות טופס "יצירת קשר".
          
נדגיש, כי פנייתך חסויה ואינה כרוכה בהתחייבות.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום תאונות דרכים

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך