מעסיק שלא דיווח לרשויות אודות תאונה בעבודה – צפוי לעונשים

דיווח על פגיעה בעבודה

בישראל קיימת חובת דיווח סטטוטורית על כל מעסיק לדווח לרשויות על כל תאונה שהתרחשה במקום העבודה. במונח רשויות הכוונה לאגף הפיקוח האזורי השייך למשרד התמ"ת, למשטרת ישראל וכו'. במידה ומדובר בתאונת עבודה קשה קטלנית המסתיימת במוות של אחד או יותר מן העובדים, על המעסיק לדווח במידית לשירותי הבריאות השונים, לביטוח לאומי לצורך קבלת דמי פגיעה לטובתו של העובד, הכל בהתאם לעניין.

כל מעסיק שלא ידווח על התרחשות תאונת העבודה, מסתכן בעמידה לדין פלילי ובמידה ויורשע, צפוי לקנס כספי, למאסר של שלושה חודשים או לשניהם יחדיו. שימו לב כי גם על קולגה שנכח בעת קרות תאונת העבודה, חלה חובת דיווח.

מהן תאונות העבודה המסוכנות ביותר? על מה אחראי אגף הפיקוח במשרד התמ"ת? מהו תפקידו של ממונה הבטיחות בעבודה? כל התשובות לשאלות במאמר שלפניכם.

תאונות העבודה המסוכנות ביותר – ענף הבנייה

על פי הנתונים הסטטיסטיים אשר הובאו על ידי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד התמ"ת; בשנת 2011 נהרגו 64 עובדים כתוצאה מתאונות עבודה קטלניות כאשר ענף הבניין והבנייה ההנדסית אחראי על החלק הארי של ההרוגים.

הסיבה לאחוז ההרוגים הגבוה ולפציעות הרבות נובע בין היתר בשל רשלנות המעסיקים בשמירה על סביבת עבודה בטוחה, כשל טכני בציוד המכני, חוסר או פגם בציוד מגן וכו'. עוד ניתן למצוא ברשימת תאונות העבודה המסוכנות ביותר, פגיעות בשל התחשמלות, נפילה מגובה רב, הרעלה או חנק בשל דליפת חומרים כימיים מסוכנים ועוד.

אחת המטרות העיקריות והרציונל העומד מאחורי חובת הדיווח הסטטוטורית הם כמובן חקירת הנושא ולמידת לקחים, על מנת למנוע את הישנות תאונות עבודה קלות כמסוכנות. כאמור, מעסיק שלא דיווח לרשויות השונות על התרחשות תאונת עבודה, צפוי לעונשים כבדים.

מהו תפקידו של ממונה הבטיחות במקום העבודה?

במקומות עבודה בהם נדרשת הקפדה יתרה על בטיחות וגהות כגון ארגונים גדולים או מפעלים וכדומה, ניתן יהיה למצוא אדם אחד או יותר, אשר אמונים על הבטיחות במקום העבודה. על פי חוק ארגון הפיקוח על העבודה והתקנות שהותקנו אחריו, ישנן דרישות המגדירות את הכישורים הנדרשים טרם המינוי לתפקיד וכמובן גם את אחריותו המשפטית של הממונה על הבטיחות.

מעבר לתפקידו הברור של הממונה והוא כמובן שמירה על סביבת עבודה בטוחה, איתורם והסרתם של מפגעים כאלו ואחרים, הנהגת סדרי בטיחות וגהות בכל מתקני המפעל וכו'. לתפקיד זה יש גם היבט מוסרי ואתי, שכן הממונה על הבטיחות אחראי במידה רבה על שלומם ובריאותם של העובדים.

במידה והתרחשה תאונת עבודה, על הממונה על הבטיחות לחקור את תאונת העבודה, להתחקות אחר הנסיבות שהובילו לתאונת העבודה ולהסיק מסקנות לצורך הישנות מקרים דומים בעתיד.

חשיבות הפנייה לעורך דין המתמחה בתאונות עבודה

לא משנה איזו תאונת עבודה חוויתם או באיזו מחלת מקצוע חליתם ובמיוחד, אם, חלילה, קרוב משפחתכם נהרג כתוצאה מתאונת עבודה או מחלת המקצוע, עליכם לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ייעוץ משפטי. עורך דין המתמחה בתאונות עבודה ידאג למיצוי זכויותיכם מול הביטוח הלאומי ומול מקום העבודה במידה והמעסיק התרשל.

שימו לב, אם חלילה, קרוב משפחתכם נהרג כתוצאה מתאונת העבודה, אין זה מונע מכם כשאיריו (אישה, בעל וילדים של המנוח/ה) לקבל במקומו את הפיצויים. מכיוון שההליך לצורך מיצוי הזכויות של נפגעי עבודה והלוקים במחלות מקצוע הוא תהליך מייגע, ארוך ובעיקר מתיש (המוסד לביטוח לאומי לא ידוע ב"רגישותו" או ב"יעילותו" לטפל באלפי התביעות המוגשות), לליווי המשפטי הצמוד ישנה חשיבות רבה ומשקלו יכול להטות את הכף לטובתכם.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום דיני נזיקין

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך