תביעה ביטוח לאומי

בכוונתך להגיש תביעה ביטוח לאומי, אך אינך יודע מאין להתחיל ומה מוטל עליך לעשות על מנת לקבל את התגמולי המגיע לי? למי עליך להגיש את התביעה וכיצד? לאחר קריאת כתבה זו תדע יותר על זכויותיך.

ספרי משפט

כמעט כל אחד מאיתנו בשלב כזה או אחר בחייו נזקק לתמיכה ולעזרה.

אחדים זקוקים לעזרה ולתמיכה בצורה כספית כגון נפגעי תאונות עבודה הזקוקים למענק או קצבה חודשית כאוויר לנשימה בשל פגיעה בעבודה המקשה להם בשגרת יומם, ואילו אחדים זקוקים לעזרה ותמיכה זו בעין, כגון עזרה של מטפל לה זקוק קשיש סיעודי לצרכי קיום ומחייה וסיום חייו בכבוד. לשם כך בדיוק נועד מנגנון הביטוח הלאומי, המושתת על ערכים של עזרה הדדית.

מימוש זכויות בביטוח לאומי

במידה ונזקקתם בעבר לעזרה מהביטוח הלאומי, בטוח שאלתם את עצמכם מדוע אם כן על המבוטח להגיש "תביעה" שהרי מדובר במנגנון חברתי מדיני ? ומהי "תביעה" אל המוסד לביטוח לאומי (להלן לשם הנוחות: "תביעה ביטוח לאומי") ? האם מדובר בהכרח בתביעה אל הערכאות המשפטיות, או שמא תביעה ביטוח לאומי הוא רק כינוי לדרישת זכויות המגיעות למבוטח על פי החוק ?

ובכן,  מימוש זכות במוסד לביטוח לאומי מתחיל באמצעות הגשת תביעה ביטוח לאומי.

חשוב להבין, כי הלכה למעשה אין המדובר בתביעה כמשמעה בהליכים הנהוגים בבתי המשפט והערכאות השיפוטיות, אלא בטפסים הערוכים בפורמט "סטנסיל" קבוע מראש ואשר זהה בין כל המבוטחים המגישים תביעה ביטוח לאומי עבור קצבה מסוימת. כך למשל, כל נפגעי תאונות עבודה מגישים תביעה זהה, על מנת להודיע לביטוח הלאומי כי נפגעו עקב תאונת עבודה ולבקשו לשלם את ימי העבודה בהם החסירו ("הודעה על פגיעה בעבודה ותביעה לתשלום דמי פגיעה "). סביר להניח כי הוחלט לעשות שימוש במונח "תביעה" ולא במונח "בקשה" או "דרישה" למשל, היות ואין מדובר בזכות מוחלטת, לפיה כל מבוטח הפונה לקבלתה זכאי לקבל באופן מיידי את שהוא רואה לנכון.

בכל ענף וענף בביטוח הלאומי כללים והוראות מיוחדים, ועם הגשת תביעה ביטוח לאומי של המבוטח, נבחנות ההוראות ומיושמות במקרה הספציפי. הווה אומר, שרק אלו העומדים בתנאי החוק זכאים לקבלת הגמלה. לרוב לשם בחינת זכאותו של מבוטח לגמלה, הביטוח הלאומי אינו מסתפק בהגשת תביעה לביטוח הלאומי, אלא עומד על בדיקות נוספות, כגון איסוף מסמכים לרבות מסמכים רפואיים במידת הצורך, שאלונים, אישורי מחלה, אישורי שכר, בדיקות לרבות בדיקות רפואיות על ידי ועדות רפואיות ועוד.

במידה ונדחתה תביעתכם על ידי פקיד התביעות, עדיין אין זה סוף פסוק. באפשרות המבוטח לפנות לבירור זכויותיו במסגרת הערכאות השיפוטיות בתביעה משפטית, לבד או באמצעות עורך דין ביטוח לאומי.  במידה ודחה פקידות התביעה תביעה ביטוח לאומי אשר הוגשה על ידכם, אנו ממליצים לכם לפנות לקבלת ייעוץ של עורך דין ביטוח לאומי על מנת לבחון את חוקיות הדחייה ותקינותה המשפטית. פעמים רבות, נדחות תביעות על ידי הביטוח הלאומי שלא בצדק, בין השאר  בשל יישום לא נכון של הוראות החוק, טעות בעובדות המקרה או סתם טעות.

לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ביטוח לאומי, באפשרותכם לפנות אלינו באמצעות טופס יצירת הקשר המופיע באתר. נדגיש, כי פנייתכם חסויה ואינה כרוכה בהתחייבות.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום ביטוח לאומי

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי למבוטח" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

תגובות

8 תגובות

  • 8 באוגוסט 2018 בשעה 17:51

    שלום. אני אלמן משנת 1990 ולא נישאתי שוב. ילדי נישאו ועזבו את הבית. כנראה קיבלתי בזמנו מענק (לא זכור לי). אני היום אזרח ותיק ומקבל קצבת זיקנה. בעקבות כתבה בטלויזיה התרשמתי כי יתכן ומגיעה לי קצבת שאירים. מלאתי טפסים מתאימים ושלחתי לביטוח לאומי. נדחיתי על ידם לפי סעיף 260 כי פקעה זכותי לקצבה מאחר ושולם לי מענק . בין חברותי אלמנות לא מעטות , אזרחיות ותיקות שמקבלות (אולי חלקית) קצבת שאירים. האם התשובה שקיבלתי נכונה ומה סיבת האפליה הזאת?

    • 9 באוגוסט 2018 בשעה 10:49

      חסרים פרטים. מומלץ להיוועץ עם עורכי דין בתחום.

  • 7 בינואר 2017 בשעה 21:38

    שוקל להגיש החמרה

    • 8 בינואר 2017 בשעה 9:34

      נשמח לנסות לסייע ולהשיב על שאלות. בהצלחה.

  • 10 בנובמבר 2016 בשעה 13:12

    צריכה עזרה בהגשת
    בקשה לבטוח לאומי נכות כללית

    • 10 בנובמבר 2016 בשעה 16:16

      שלום יסמין, נשמח לנסות לסייע ולעזור. אנא שלחי לנו מידע מפורט יותר, בהודעה אישית. תודה.

  • 16 באוקטובר 2016 בשעה 13:15

    הי מבקש התייעצות עם עורך דין המתמחה בתחום,
    נכות כללית,

    • 16 באוקטובר 2016 בשעה 14:35

      שלום יהודה, ניתן לפנות באמצעות טופס יצירת הקשר וניצור עימך קשר בהקדם. ככל ולא מצאת מבוקשך בכתבה, נשמח לקבל עדכון על מנת שנערוך את הכתבה בהתאם.

התגובה שלך