הגבול בין זכות העובד לפרטיות לבין חופש הביטוי של המעביד

היכן נמתח קו הזכויות בין העובד וזכותו לפרטיות לבין חופש הביטוי של המעביד? חוק איסור לשון הרע מטפל בסוגיות הנ"ל. למיד מקיף בנושא, עיינו בסקירה המלאה ובפסק הדין.

לשון הרע מצד מעביד

פוטרה מהעבודה והושמצה באוזני העובדים

רובנו נכללים במעגל העובד והמעביד ועניין הפיטורים לא זר לנו. קיימים מקרים בהם מרגיש המעסיק צורך להסביר מדוע פוטר אותו אדם מסוים לשאר העובדים הקיימים, על מנת להפיג את חוסר הוודאות והמתח שנוצר בעקבות העזיבה. לעומתו העובד מרגיש שסיבת הפיטורים הינה פרטית ואין כל הצדקה לפרסם אותה ברבים.

ל' הייתה עובדת בפלאפון. בזמן תפקידה נהגה לאחר ואף לא להגיע כלל. העבודה בחברת פלאפון כללה צוות של אנשים אשר היו תלויים זה בזו ולכן כאשר ל' החסירה משמרות הוקפץ מישהו במקומה. כאשר הוחלט לפטר את ל' כונס הצוות ומנהל המקום החליט כי נכון להסביר את הסיבות לסיום עבודה של ל'.

ל' הגישה תביעה בגין לשון הרע ודרשה פיצויים. נטען, כי לא הייתה למנהל זכות לומר את סיבת הפיטורין ולהכפיש אותה באוזני חבריה לעבודה. איני מכחישה שנעדרתי מהעבודה ואף איחרתי לעתים דחופות עם זאת, לא היה צורך לקרוא לעובדים לשיחה ולומר שזלזלתי בעבודה ופגעתי בהם בכך שלא הגעתי, דברים אלה פגעו בפרטיותי טענה ל'.

פס"ד: אינטרס החברה לפרסם את נסיבות הפיטורים גובר על זכות העובדת לפרטיות

ביהמ"ש קבע כי יש לענות על שתי שאלות מרכזיות על מנת שיהיה אפשר לקבוע האם ל' זכאית לפיצויים.

השאלה הראשונה האם הייתה אמת בדברים שנאמרו? 

דבריו של המנהל היו נכונים ואף אומתו על ידי ל' ושאר אנשי הצוות. ביהמ"ש ציין כי היה על המנהל לבחור מילים ונוסח מתאימים יותר לבטא את הנאמר, אך תוכן הדברים תואמים במידה רבה את המציאות ואינם נכללים בגדר לשון הרע.

השאלה השנייה היא האם היה מקום לפרסם את סיבת סיום עבודתה של ל'?

ביהמ"ש קבע שפלאפון חוסה תחת הגנות של ס' 14, ו- 15 לחוק איסור לשון הרע. טענת החברה הייתה כי לא רק שמדובר כאן בדברי אמת וחברי הצוות היו עדים להתנהגותה של ל' ואף נפגעו ממנה, אלא גם ישנה חשיבות רבה לחברה בהסברת סיבת הפיטורים.

כאשר פוטרה ל' ממעגל העובדים, נחוצה הייתה ההסברה על סיום עבודתה בכדי להשיב את השקט לצוות אשר חרד למקום עבודתו. כמו כן, מתן הסבר זה עזר לקבוע סטנדרטים לעבודה נכונה וכך למנוע פיטורים נוספים.

בסופו של דבר, ביהמ"ש פסק לטובת החברה. כמנהל אשר ממונה על שאר העובדים מתפקידו היה להסביר מדוע פוטרה ל'. מסירת מידע זה ממחיש טוב יותר איך נכון להתנהג במקום עבודה זה ומייצג טוב יותר את אינטרס החברה. עם זאת, חשוב להבין כי בין השיקולים של פרסום סיבות הפיטורים יש לקחת בחשבון גם את פרטיות המפוטר ולנסות ככל האפשר למזער את פגיעתו ולהיצמד לאמת הדברים.

ס"ע  20822-04-10

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום דיני נזיקין

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.