מידע מקצועי אודות זכויות נפגעים

זכויות לנפגעי עבודה

אם חלילה נפגעתם כתוצאה מתאונת עבודה או שמא אתם סובלים ממחלת מקצוע, יש לא מעט זכויות המגיעות לכם על פי חוק.

הדרך הטובה ביותר למימוש זכויותיכם מתחלקת לשניים: ראשית, הכרת החוק. ושנית, שכירת שירותיו של עורך דין הבקיא בנבכי החוק.  שתי אפשרויות אלו, יבטיחו לכם עמידות מרבית אל מול הבירוקרטיה והמשוכות שביטוח לאומי מציב בדרך להשגת המטרה. כל מה שרציתם לדעת על זכויותיהם של נפגעי תאונות עבודה במאמר שלפניכם.

מהי תאונת עבודה ומחלת מקצוע?

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי מגדיר תאונת עבודה כ"תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו". מחלת מקצוע מוגדרת כ"מחלה  שנקבעה כמחלת מקצוע בתקנות לפי סעיף 85 והוא חלה בה, בהיותה קבועה כמחלת מקצוע, עקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – עקב עיסוקו במשלח ידו". ה

נפקויות של תאונת עבודה או מחלת מקצוע הן רבות וכוללות מעבר לכאבים הפיסיים ולסבל הנפשי גם לא מעט הוצאות כספיות החל מאובדן ימי עבודה, ביקורים תכופים אצל רופאים, הוצאות על תרופות וכלה בהוצאות על ניידות ועזרה סיעודית. כלומר, נפגע תאונת עבודה או מחלת מקצוע צפוי ללא מעט הוצאות כספיות זמניות או קבועות, בהתאם לרמת הפגיעה.

על מנת לממש את זכויותיכם, על ביטוח לאומי ראשית להכיר בכם כנפגעי תאונת עבודה או מחלת מקצוע. לצורך כך עליכם ראשית כל, למסור למעבידכם טופס הקרוי ב.ל. 250 על מנת שימלאו בהתאם להצהרתכם על פרטי האירוע ויחתום עליו. לאחר מכן, עליכם להעביר את הטופס הנ"ל אל רופא המשפחה שלכם לצורך קבלת מסמך ייעודי הקרוי "תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה". לאחר מכן יש להעביר את הטפסים לביטוח לאומי בצירוף טופס ויתור סודיות רפואית החתום על ידכם. במידה ומדובר בתאונת דרכים, יש לצרף גם את הדו"ח המשטרתי.

זכאות ל"דמי פגיעה"

במידה וביטוח לאומי קיבל את תביעתכם והכיר בכם כנפגעי תאונת עבודה, דמי פגיעה הם התשלום הראשון בעד אובדן ימי עבודה. דמי הפגיעה משולמים עד מקסימום שלושה חודשים. על מנת לקבל את דמי הפגיעה עליכם למלא טופס תביעה בשם "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה" (ניתן להורידו מאתר הביטוח הלאומי), לצרף את כל המסמכים הרפואיים שברשותכם כולל צילומי C.T, רנטגן, תוצאות של בדיקות שונות ועוד. לצרף תעודות המשך מחלה, לחתום על הטפסים ולהגישם בהקדם אל סניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריכם. במידה והתביעה נדחתה, תוכלו להגיש ערעור על החלטת הביטוח הלאומי לבית הדין האזורי לעבודה עד שנה. לאחר מכן תחול התיישנות ותאבדו את זכותכם לערער.

נכות אשר נגרמה מתאונת עבודה

חלק מתאונות העבודה עלולות לגרום לנכות זמנית או קבועה המזכה בגמלה המשולמת באופן חודשי או במענק חד פעמי. לצורך קבלת פיצוי בגין הנכות, על נפגע העבודה ראשית להוכיח כי אכן נגרמה לו נכות בשל תאונת העבודה. לצורך כך, יש להגיש את כל הטפסים הרפואיים הנמצאים ברשותכם כולל חוות דעת רפואיות אשר התקבלו לאחר הבקשה לדמי פגיעה, אישורים על שינוי המצב במקום העבודה, חוות דעת של רופא תעסוקתי, בקשה (אם הוגשה) לפסילת מקצוע וכו'. לאחר הגשת המסמכים במוסד לביטוח לאומי, תקבלו תוך פרק זמן מסוים, זימון להופיע מול הועדה הרפואית הראשונה.

מומלץ בחום, טרם הזימון לוועדה הרפואית הראשונה, לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום זכויות לנפגעי עבודה. וזאת בשל הסיבה הפשוטה כי מדובר בשלב רגיש בו לכל אמירה שלכם, גם אם שטותית, ישנה משמעות מרחיקת לכת אשר עלולה להוביל לתוצאות שאינן רצויות על ידכם. במידה והחלטתה של הועדה הרפואית הראשונה אינה מקובלת עליכם, ניתנת לכם האפשרות לערער תוך שלושים יום מרגע קבלת החלטת הועדה.

תגובות

2 תגובות

  • 31 באוקטובר 2016 בשעה 13:04

    כתבה מענינת ומבורכת שתזכו למצוות על ההסבר רק חבל שביטוח לאומי חולון מתעלל בי ולא מגיב לפניתי נפצעתי בתפקיד שומר בית ספר ולמרות שהמצאתי את כל המסמכים הרפואיים אין תגובה כבר 4 חודשים
    תבורכו על ההסבר והכתבה
    רפי אבגי חולון

  • 9 במאי 2019 בשעה 16:32

    ביטוח לאומי תמיד בוחן אותך עד שתתיאש מה שעליך לעשות הוא להגיש תביע למפקיח על הביטוח על ההיתנהלות של הביטוח ואז תוך שבוע יש הכול