הרופאים הפרו את חובת הזהירות והתינוק נולד נכה לצמיתות

בערך אחת מכל 20 נשים עלולה לסבול מרעלת היריון, הפרוטוקול הרפואי לטיפול ברור וכל סטייה ממנו בהחלט עשויה להוות עילה לרשלנות רפואית, ממש כמו במקרה המתואר בכתבה בו ליילוד נגרם נזק בלתי הפיך שאולי יכול היה להימנע.

רעלת הריון

עד 5% מהנשים ההרות בישראל עלולות לסבול ממחלה ששמה רעלת היריון (Toxemia או Pre-Eclampsia). מחלה זו, שנכללת בתוך מחלות יתר לחץ דם, פוגעת בנשים בהיריון רק לאחר השבוע ה-20 ועלולה לסכן את האם ואת העובר כאחד. התסמינים לרעלת היריון עשויים לכלול: כאבי ראש, טשטוש ראיה, הופעת בצקות (בעיקר בפנים ובידיים), לחץ דם גבוה, עליה חדה במשקל האישה ההריונית ובמקרים חמורים גם הפרעות בתפקוד הכליות או הכבד, בצקת ריאות ואפילו פרכוסים. ההשפעה על העובר מסתכמת לרוב בהאטה בגדילה.

גורמי הסיכון לרעלת היריון כוללים בין היתר: קרבה מדרגה ראשונה לנשים שסבלו מרעלת היריון, יתר לחץ דם כרוני, היריון ראשון, מחלת כלי דם, סוכרת, הריונות מרובי עוברים, מחלות כליה או קרישיות יתר. רעלת היריון מאובחנת על ידי מדידת לחץ דם, בדיקת שתן למציאת חלבון ובדיקת דם לספירת טסיות דם.

במידה ואישה מאובחנת עם רעלת היריון קלה לרוב היא תאושפז להשגחה כדי לנסות להביא את ההיריון לבשלות של 37 שבועות מלאים, במקרים של היריון צעיר ייעשו צעדים שונים בניסיון לעכב את ההיריון עד כמה שניתן בלי לסכן את האם והעובר. אם הרעלת מחמירה לרוב הפתרון יהיה לילד את העובר כדי לצמצם את פוטנציאל הנזקים של האם והיילוד. בדרך כלל אחרי הלידה חוזרת האם למצבה הבריאותי טרם ההיריון וליילוד לרוב אין השפעות ארוכות טווח, אלא אם הלידה התרחשה בשבוע מוקדם מאוד של ההיריון או אם סבל ממחסור חמור בחמצן.

רעלת היריון: לפעמים הטעות היא רשלנות

כמובן שלא כל מקרה של רעלת היריון הוא תוצאה של רשלנות וגם פה על התובע להוכיח את רשלנות הרופא, את הנזק והקשר הסיבתי בין הרשלנות לנזק ולשם כך מומלץ להתייעץ בפרטי המקרה הספציפיים עם עורך דין העוסק בתחום. לעיתים מגיעות לפתח בית המשפט תביעות רשלנות רפואית בשל רעלת היריון ולרוב תתבסס הרשלנות על אבחון מאוחר, טיפול או מעקב רשלני, או אי מתן טיפול הולם. מכיוון דרך לדעת מי עשוי לחלות ברעלת היריון, מעקב ההיריון הוא חיוני ובכל מקרה של יתר לחץ דם (ככל אצבע מדד של 140/90 אך נדרש אבחון רפואי) של אישה בהיריון ובוודאי לאחר השבוע ה-20 מצריך בירור.

בכתבה זו נדון במקרה של תביעת רשלנות על רקע רעלת בהיריון, שהגיעה לבית המשפט המחוזי בירושלים. התביעה הוגשה על ידי קטין, שנולד כשהוא סובל משיתוק מוחין ונזקים נוספים שהותירו אותו נכה לצמיתות בשיעור של 100 אחוזים, באמצעות הוריו נגד קופת חולים כללית, המפעילה של בית חולים מאיר מרכז ספיר והמעסיקה של העובדים בו.

האם אובחנה עם רעלת היריון אך לא אושפזה

לפי כתב התביעה הגיעה אם הקטין התובע בשבוע ה-28 להריונה הראשון שהיה עד לאותה עת תקין לבית החולים לאחר שהופנתה לשם לבדיקות בשל יתר לחץ דם. הבדיקות אשרו את האפשרות של רעלת היריון והיא אושפזה למשך שבועיים כשבסופם נערך ניטור לעובר בו נמצא כי מידות הראש תואמות את גיל ההיריון אך מידות הגוף קטנות מהממוצע. האם שוחררה ואושפזה שוב כעבור כשבוע, בתחילת השבוע ה-32 להיריון. למרות שבדיקות האולטרסאונד הראו האטה בגדילה, שוחררה האם. כשבוע לאחר מכן שוב הראו הבדיקות כי התפתחות העובר אינה תואמת את גיל ההיריון, אך רק בשבוע ה-34 שבה האם לבית החולים ובבדיקות נמצאו התכווצויות לא סדירות ברחם, יתר לחץ דם, חלבון בשתן, כמות מי שפיר תקינה וכמוה גם תנועתיות העובר. האם המשיכה בניטור למרות ההאטה הברורה בגדילת העובר ובכל פעם נשלחה לביתה. בשבוע ה-35 הגיע האם לבית החולים בשל דמם רחמי כשהיא מצויה בשלב הראשון של הלידה. הלידה היתה מהירה אך במהלכה סבל העובר ממחסור בחמצן ונולד כשהוא פגוע קשה.

טענת התובעים היתה כי הצוות הרפואי התרשל בכל אחד משלבי הטיפול הרפואי, מרגע הופעת התסמינים ועד ללידה, שהרי האם הפגינה את כל התסמינים שמחייבים את הרופאים לפעול בהתאם להנחיות הטיפול המקובלות ברעלת היריון, כולל אשפוז והשגחה סביב השעון, ובכל זאת לא טופלה בהתאם, גם לא כשהתרבו האינדיקציות לצורך ביילוד מוקדם. אבחון מוקדם של רעלת היריון נועד לצמצם את הסיכונים הרבים שעלולים לפגוע ביולדת וביילוד כפי שאכן ולמצער קרה. אמנם אין התביעה יכולה לקבוע את הנסיבות שגרמו לפגיעה בתובע, הקטין הניזוק, אולם הנזק מתיישב עם ההנחה שלא ננקטו אמצעי הזהירות הראויים על ידי הצוות המטפל. הנתבעת, קופת החולים, טענה כי הרופאים פעלו כשורה, שלא עלה צורך ביילוד מוקדם עד שלושה ימים לפני הלידה, אך אז יצאה האם מבית החולים מבלי ליידע את הרופאים וללא מכתב שחרור ולמרות שהרופאים הסבירו לה את הסיכון ברעלת היריון.

האם התנהלות הרופאים היתה תקינה או שהטרגדיה היתה כתובה על הקיר?

מתיאור העובדות בפסק הדין עולה שכבר בשבוע ה-28 להיריון עלה החשש שהאם סובלת מרעלת היריון בשל לחץ דם גבוה. מחוות הדעת הרפואית שהוגשה מטעם התובעים עולה כי הממצא האמור היה צריך להוביל את הצוות הרפואי להשאיר את האם במעקב ולא לשחררה ובהתאם גם להחליט על לידה מוקדמת מרגע שגיל ההיריון הגיע ל-32 שבועות, אחרי שהעובר עבר את רוב הסיכונים הקשורים לפגות.  ודוק, לאור מצב העובר ובחישוב סיכויי התפתחותו הקלושים ברחם היה קלוש מול הסיכונים הטמונים במחסור בחמצן בשל רעלת ההיריון חיוני היה לחלצו בלידה, אם וגינלית ואם קיסרית, גם במחיר פגותו של היילוד. לכן כבר בשלב זה לטענת התביעה הופגנה רשלנות רפואית וסטייה מנורמות הטיפול המקובלות במקרים כגון דא.

למעשה על בית המשפט לבחון את הפרקטיקה הרפואית המקובלת במקרים של רעלת היריון אל מול הטיפול באישה כפי שהוא עולה מהרישומים הרפואיים והעדויות. כך התברר שאחת מההוראות המחייבות במקרים של רעלת היריון היא בדיקת לחץ דם כל 6 שעות, כלומר ארבע פעמים ביום. על פי הרישומים הרפואיים עולה באופן ברור כי הצוות הרפואי לא עמד בהוראה ולכן המעקב בבית החולים היה לקוי ולא עמד בסטנדרט רפואי סביר במקרה זה. גם בתחום המעקב אחרי העובר התרשל הצוות, הואיל והמעקב מוכיח כי אובחן פיגור בין גיל ההיריון והתפתחות העובר ולאור מצבה של האם והתרחבות הפער בין בדיקה לבדיקה, ברור היה כי היה לפעול ליילוד האם קודם להתרחשות הלידה בפועל. יתרה, הרופאה שהיתה אמונה על הניטור העוברי לא הובאה למתן עדות והחלטה זו פעלה שלא לטובת הנתבעת.

סטייה מהפרוטוקול הרפואי היא רשלנות

בית המשפט קבע לאור כל האמור כי התובעים הוכיחו את טענת הרשלנות וכי הוכח כי הצוות הרפואי כשל מלהעניק טיפול רפואי סביר לתובעת כפי שמתבקש בהתאם למצבה כלומר בהתאם לפרוטוקול המקובל במקרים של רעלת היריון. ודוק, כאשר עסקינן באישה הרה המפגינה תסמיני רעלת הריון, חלה על הרופאים המטפלים חובת זהירות מוגברת משום הצורך לא פעם בפעולות חילוץ מידיות. בית המשפט מצא את הנתבעת אחראית לנזקי הקטין והוריו.

[ת"א (י-ם) 139/95‏ יחזקיהו נ' קופת חולים כללית]

רשלנות רעלת הריון

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום רשלנות רפואית

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך