אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי

במסגרת הכתבה הבאה ערכנו עבורכם השוואה בין תביעות המוגשות מכוח פוליסות אובדן כושר עבודה פרטיות ובין תביעות המוגשות למוסד לביטוח לאומי (ענף נכות כללית).

קצבת נכות עקב איבוד כושר העבודה

כפי הידוע, אדם שרכש ביטוח פרטי מפני סיכון של אובדן כושר עבודה עומדות לזכותו במקרה של איבוד כושר העבודה זכויות כאלה ואחרות בהתאם לפוליסה שרכש ותנאיה. ברם, פוליסות אלה עולות לא מעט ורבים מאיתנו פשוט לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש אותן. נשאלת השאלה, מה יכול לעשות אדם אשר איבד את כושרו לעבוד ואין באמתחתו ביטוח פרטי, האם המדינה תעמוד לצידו ?

ובכן, בין יתר הגמלאות להם דאגה המדינה במסגרת חוק הביטוח הלאומי, קיימת קצבה למבוטחים הנמצאים במעגל העבודה (טרם הגיעו לגיל פרישה), ואשר מתקשים לעבוד. קצבה זו ידועה גם כקצבת נכות בענף ביטוח נכות כללית (להלן: "אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי"). במסגרת ענף זה חבר כל תושב במדינת ישראל ללא קשר להיותו עובד או מבוטח בענף נפגעי עבודה.

ההבדלים בין זכויות מבוטחים בביטוח פרטי ומבוטחי הביטוח הלאומי

קיימים לא מעט הבדלים בין הביטוחים הפרטיים המשווקים על ידי חברות הביטוח ובין הקצבאות המוענקות על ידי המוסד לביטוח לאומי, אך ההבדלים עיקריים הינם:

זהות המבוטח

ניתן אפוא לומר כי ההבדל העיקרי בין פוליסות ביטוח אובדן כושר עבודה פרטיות ובין הקצבה המשולמת במסגרת ענף נכות כללית, הוא כאמור לעיל עניין המבוטחים, כאשר בביטוחים פרטיים מבוטחים רק מי שבחרו להצטרף לביטוח באופן ייזום ושילמו עבורו דמי ביטוח חודשיים בהתאם לרמת הביטוח שרכשו. ואילו מנגד, במסגרת ענף אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי חברים כל תושבי מדינת ישראל.

התנאים לקבלת התגמול

בביטוח אובדן כושר עבודה פרטי קיימות פוליסות רבות שונות ומגוונות, כאשר לכל פוליסה תנאים ספציפיים. כך למשל, הגדרת מקרה הביטוח, דהיינו מתי ייחשב מבוטח זכאי לתגמולים, שונה מפוליסה לפוליסה.

לעומת זאת, התנאים לקבלת גמלת נכות בביטוח לאומי זהים ביחס לכלל מבוטחי הביטוח.

בנוגע לתנאי קבלת תגמולי אובדן כושר עבודה בביטוח לאומי, ראו הכתבה "ביטוח נכות" אשר פורסמה באתר.

שיעור התגמול

הגמלאות המוענקות במסגרת הביטוח לאומי מצומצמות ובמרבית המקרים נמוכות מהתגמולים המשולמים לאדם שרכש ביטוח אובדן כושר עבודה פרטי. בנוסף לכך, אין כל קשר בין הגמלאות המשולמות במסגרת ענף אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי ובין השכר החודשי (ככל ומדובר כמובן בעובד שאיבד את כושרו לעבוד). לעומת זאת, מרבית חברות הביטוח אימצו לחיקן בתנאי פוליסות הביטוח המשווקות על ידן את הוראת המפקח על הביטוח מיום 6.1.1983, לפיה סך הפיצויים מוגבל ל ? 75% משכרו הממוצע של המבוטח ב ? 12 החודשים שקדמו לקרות מקרה הביטוח. בשולי הדברים נציין כי אנו עדים לפסקי דין הדוחים את ההגבלה הנ"ל על בסיס הרציונל שאדם המבקש לבטח עצמו בסכום ביטוח גבוה משלם באופן טבעי דמי ביטוח גבוהים יותר.

גולשים יקרים, כפי שנוכחתם בוודאי לגלות בכתבה הנ"ל, גם אם לא רכשתם ביטח פרטי למקרה של איבוד כושר העבודה אין זה אומר כי אינכם זכאים לדבר וייתכן מאוד והינכם זכאים לתגמול במסגרת ענף אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי. זאת, ככל ותמלאו אחר התנאים הקבועים בפרק ט' של חוק הביטוח הלאומי.

על כל פנים, בכל מקרה של מגבלה רפואית המשפיעה על היכולת לעבוד, אנו ממליצים לכם להיוועץ גם עם עורך דין ביטוח לאומי הבקיא בתחום לשם בחינת סיכוי תביעתכם לקצבה חודשית בענף אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי.

לקבלת ייעוץ משפטי על ידי עורך דין ביטוח לאומי, באפשרותכם לפנות אלינו באמצעות טופס יצירת הקשר המופיע באתר.

נדגיש כי פנייתכם חסויה ואינה כרוכה בהתחייבות.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום ביטוח לאומי

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי למבוטח" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

תגובות

2 תגובות

  • 8 בינואר 2018 בשעה 19:22

    יש לי נכות מתאונת עבודה לפני 25שנים, לאחרונה בעקבות בעיות בריאות נקבע בוועדה של נכות כללית אחוזי נכות נוספים, המלל מסרב לשלם קיצבה נוספת בטענה שעלי לבחור באחת הקצבאות, יש לציין ששילמתי סכומים כפולים במשך שנים פעם מהקיצבה ופעם מעבודה בעד פרק זמן אחד

    • 9 בינואר 2018 בשעה 18:10

      אין "כפל מבצעים" (תשלומים) בביטוח הלאומי. היה והינך זכאי לגמלת נכות מעבודה, אינך יכול לדרוש גם קצבת נכות כללית, עליך לבחור בענף המתאים ביותר עבורך.
      הערתך האחרונה, לא ברורה. מציעים לך לפתוח דיון בפורום בנושא, או לפנות לייעוץ פרטני אצל עו"ד.
      בהצלחה.

התגובה שלך