החשיבות של חוות דעת רפואית

כאשר עילת התביעה עצמה טומנת בחובה טענות רפואיות, ברור כי לחוות הדעת הרפואיות יכול להיות משקל מכריע בתיקי רשלנות רפואית. חוות הדעת היא הבסיס הרפואי להגשת התביעה ולה חשיבות גבוהה מאוד, כאשר בהיעדרה לא יכול תובע לטעון טענות שברפואה. על נפקותה במסגרת תיקי רשלנות רפואית, בסקירה הבאה.

דיני הנזיקין קובעים, שעל מנת שמקרה כלשהו של טיפול רפואי לא מוצלח ייחשב לרשלנות רפואית,חייבים להתקיים שלושת התנאים הבאים:

  1. הפרה של חובת הזהירות – על כל רופא מוטלת חובת זהירות כלפי מטופליו, אשר מחייבת אותו לנהוג בהם על פי הסטנדרטים הרפואיים המקובלים לנסיבות הקיימות. בגלל שהפרה של חובת הזהירות עלולה להתבטא במגוון עצום של דרכים, הקביעה בנוגע להפרת חובה זו נעשית על פי מבחן ה"רופא הסביר". כלומר, על מנת לקבוע בתביעת רשלנות האם הרופא פעל בצורה סבירה ומקובלת, יהיה צורך להציג חוות דעת של רופא מומחה בתחום הרלבנטי, אשר יסביר מהי הדרך המקובלת לנהוג במצב הנתון.
  2. גרימת נזק למטופל – תנאי שני שחייב להתקיים לשם התביעה, הוא שהמטופל יסבול מנזק כלשהו כתוצאה מהטיפול. הנזק יכול להיות פיזי או נפשי, אך התובע יידרש להציג בפני בית המשפט ראיות התומכות, בכך שהנזק נגרם לו בעקבות אותו טיפול.
  3. קשר בין הפרת חובת הזהירות לנזק שנגרם – על מנת לקבוע, כי מקרה כלשהו הוא מקרה של רשלנות רפואית ולא טעות אנוש ועל מנת לקבל פיצוי על נזק, יהיה חייב התובע להוכיח, שהסיבה לנזק שנגרם לו, היא הפרת חובת הזהירות על ידי הרופא או הצוות המטפל.

כיצד יכול נפגע להוכיח את טענותיו? האם ניתן לתבוע ללא חוות דעת רפואית מתאימה?

האם די בפניה למשרדו של עורך דין המתמחה בנזיקין ולהצגת טענות כלליות בכתב תביעה? ובכן, התשובה הינה בשלילה. תביעות ברשלנות רפואית עיקר ההוכחה מסתמכת על חוות דעת של מומחה רפואי, ומסמך או דוח רפואי לא יכול להחליף אותה. חוות דעת מקצועית וערוכה כדין מהווה את הכלי העיקרי בידי בית המשפט בפסיקה בתביעות רשלנות רפואית, ולכן הגשת תביעה ללא חוות דעת, תקשה עליכם מאוד להוכיח, שאכן נפלתם קורבן לכשל רפואי.

הדין קובע, כי על בעל דין הרוצה להוכיח טענה שברפואה, חובה לצרף לכתב התביעה המוגש לבית המשפט חוות דעת רפואית ערוכה כדין (תקנה 127 לתקנות סדר הדין האזרחי, וכן סעיף 24 לפקודת הראיות).

חובת צירוף חוות דעת רפואית נכונה בנוגע לכל טענה שברפואה. אולם, בהליך של תביעת רשלנות רפואית מקבלת חובה זו משנה תוקף. לא בכדי עורך הדין יבצע בדיקות מקיפות טרם הגשת תביעה.

חשוב לציין, כי תביעה זו, בניגוד לתביעות נזיקין אחרות, במהותה רפואית. כלומר, עצם העילה המשפטית מקורה במחדל רפואי. על כן, הואיל ועילת התביעה עצמה הינה טענה שברפואה, הרי שתובע בעילה זו צריך לצרף חוות דעת רפואית אשר תבסס את טענותיו, וזאת מעבר לביסוס הנזק עצמו כפי שמבוצע בהליכי תביעות נזיקין.

באופן זה, תביעה עלולה אף להידחות על הסף, ולו מפני שלא הוגשה עם חוות דעת רפואית ערוכה כדין. על עורך הדין החובה לבחון את הסוגיה מהבחינה הרפואית ולדאוג, כי תוגש יחד עם כתב התביעה המוגש לבית המשפט חוות דעת רפואית כאמור.

חשיבותה של חוות דעת מקצועית בתביעות

החוק אינו מגדיר אילו מקרים נחשבים לרשלניים ואילו לא, ולכן כל תביעה נתונה לפרשנות של בית המשפט. כפי שניתן להבין, שאלת המפתח בכל תביעת רשלנות רפואית היא בעצם – האם הרופא פעל באופן רשלני ובלתי זהיר, או שהנזק למטופל נגרם בשל נסיבות שלא היו בשליטתו של הרופא?

על מנת לענות על שאלה זו, יש לקבל חוות דעת  מצד מומחה רפואי, אשר על פיה ניתן יהיה לקבוע מהי הדרך ה"נכונה" לטפל במקרה המדובר, וכתוצאה מכך בית המשפט יוכל לדון בטענות הנפגע, בנוגע לטענתו כי קיימת טעות רפואית. כלומר,  חוות דעת של מומחה רפואי, היא בעצם הבסיס לכל תביעה.

כיצד נאתר מומחה שיסכים לכתוב עבורנו חוות דעת?

בשל הקושי הרב במציאת מומחה רפואי אשר יסכים לערוך חוות דעת רפואית בעניין ההתרשלות והנזק לבית המשפט והן בשל העלות של עריכת חוות דעת כזו, קיימת חשיבות רבה להכנה ראשונית ולפגישה עם עורך דין הבקיא בדיני הרפואה והמשפט.

עורך הדין לרוב עובד מול מומחים רבים וידע להכווין את לקוחותיו למומחה הרפואי המתאים והנכון. בכך, ניתן יהיה לבחון קיומה של עילת התביעה באופן מקצועי ולהגיע למסקנה הנכונה בדבר הגשת תביעה.

האם כל רופא יכול לכתוב חוות דעת? האם ניתן להסתפק בסיכום רפואי מהקופה?

לא. לא כל רופא יכול לכתוב חוות דעת. על הרופא להיכלל ברשימת המומחים, ובכלל זה עליו לעמוד בתנאים הקבועים בחוק לשם עריכת חוות. בין השאר, עליו לציין את ניסיונו, התמחותו, עברו המקצועי, לציין אילו מסמכים עמדו לפניו, איזה בדיקות הוא ביצע, מדוע לדעתו קיימת רשלנות, מה שיעור הנזק שנגרם לנפגע והאם מקורו באותה רשלנות.

על מנת להמחיש לכם כיצד נראית חוות דעת, ראינו לנכון להביא בפניכם צילום מדרישות החוק (פקודת הראיות).

אל מי פונים?

בתביעות מסוגים אלו חשוב מאוד לפנות ראשית אל עורך דין, המתמחה בתחום על מנת שהוא יידע להפנות אתכם למומחה רפואי מתאים לשם חוות דעת.

מומלץ שלא לפנות אל מומחה על דעת עצמכם, מפני שעורך הדין מחזיק בניסיון רב בתחומו, ולכן יידע להכין אתכם לפגישה עם המומחה באופן הטוב ביותר (מבחינת מסמכים, תיק רפואי וכו'), וכן להפנות אתכם אל מומחה רפואי, שמנוסה בכתיבת חוות הדעת לבית משפט.

זה בהחלט יגדיל את סיכוייכם לזכות בתביעה ולקבל את מירב כספי הפיצויים ולפיכך בכל מקרה בו קיים חשש לקיומה של התרשלות רפואית יש לפנות לעורך דין העוסק בתחום הנזיקין בהקדם לבחינת הזכאות לפיצויים.

האם הכתבה סייעה לך? כןלא מצאת טעות בכתבה? נשמח לדעת!
הגיבו לכתבה

נשמח לשמוע את דעתכם לגבי המפורט בכתבה.

שאלו בפורום רשלנות רפואית

מוזמנים לשאול כל שאלה בפורום מקצועי ולקבל מענה על ידי עורכי דין.

קבוצת "הבית המשפטי" בפייסבוק ממתינה לכם

הצטרפו לדיונים מקצועיים בנושא בקבוצת הפייסבוק

פנו אלינו

מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי שיינתן ללא התחייבות ובסודיות מלאה.

התגובה שלך